For hurtigruteskipet "Trollfjord" er det overlevering 19. april — om alt går som det skal.

Overleveringene markerer starten på en ny generasjon hurtigruteskip langs norskekysten.

Siste finpuss

Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskabs (OVDS’) nye flaggskip "Finnmarken" får i disse dager den siste finpuss ved Kleven Verft i Ulsteinvik på Sunnmøre. 4. april blir skipet døpt ved kai i Ulsteinvik.

Samferdselsminister Torild Skogsholm er skipets gudmor. -Etter dåpen blir det tur innover Geirangerfjorden med 340 gjester om bord, opplyser informasjonsansvarlig i OVDS, Helene Winsents, til NTB.

Nye "Finnmarken" kan ta 1.000 passasjerer og har 643 køyer. Til sammenligning har OVDS’ hittil nyeste og største hurtigruteskip, "Nordnorge" 691 passasjerplasser og 464 køyer.

"Finnmarken" skal på jomfrucruise fra Bergen via Orknøyene og Hebridene, Isle of Man til Dublin og Southampton, Amsterdam, Hamburg, København og Oslo. Turen starter 6. april.

20. april settes skipet inn i sin faste rute mellom Bergen og Kirkenes, og da blir det nok folksomt i hver eneste havn oppover kysten.

Både jomfrucruiset og jomfruturen langs kysten er for lengst fullbooket.

"Trollfjord"

Til tross for forsinkelsene og oppstyret rundt "The World" skal Fosen Mek. Verksteder i Rissa ha hurtigruteskipet "Trollfjord" leveringsklart til avtalt dato 19. april. Det får NTB opplyst hos verftet.

Rederiet Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) er noe i tvil om overleveringsdatoen holder, og har ennå ikke våget å fastsette tidspunktet for dåpen. Gudmor er ikke utpekt, og informasjonsansvarlig ved rederiet, Guri Møller, opplyser til NTB at jomfrucruiset er kansellert på grunn av usikkerhet rundt overleveringstidspunktet.

Derimot satser rederiet på at "Trollfjord" skal gå inn i fast rute langs kysten fra 7. mai, som forutsatt.

"Trollfjord" får fasiliteter om bord som en normalt finner på internasjonale turistskip. Skipet får også en konferansesal med plass for 197 personer. Men det blir i utgangspunktet plass til færre passasjerer på "Trollfjord" enn på "Finnmarken". Årsaken er sikkerhetskrav.

-Vi arbeider for at også "Trollfjord" skal kunne ta 1.000 passasjerer, sier Møller.

(NTB)