Mandag 31. oktober satte det vesle svenske flyselskapet, som er hjemmehørende i Göteborg, optimistisk i gang med direkte flyavganger alle dager unntatt lørdager. Men allerede 15. januar i år er det ubønnhørlig slutt. Passasjerene uteble, og flyruten har gått med tap fra første dag.

Ingen av de to toppsjefene i City Airline, Tom Ericsson eller Martin Lansinger, var tilgjengelig for kommentarer til Bergens Tidende i går. Men markeds— og terminalsjef Alf Sognefest i Avinor på Flesland bekrefter at selskapet har varslet at man kaster inn håndkleet.

— Jo, vi har fått melding om at det i alle fall blir en foreløpig slutt for denne flyruten. Det er trist, for både vi og City Airline hadde tro på ruten, sier Sognefest til Bergens Tidende. Etter det Bergens Tidende får opplyst har det i gjennomsnitt bare vært 15 passasjerer på flyene, som har 37 seter.

Han legger imidlertid til at selskapet har satt døren på gløtt for ny satsing i Bergen ut på våren eller sommeren i år. City Airline inngikk før jul en samarbeidsavtale med SAS i Sverige om såkalt code share. Dette innebærer at de to selskapene skal operere med felles rutenumre på sine ruter til og fra Göteborg. SAS skal også selge flyseter for City Airline, og det blir mulig for passasjerene å tjene opp bonuspoeng i hverandres selskaper.

— Meldingen vi har fått fra ledelsen i selskapet er at man vil vurdere ny etablering av ruten igjen til våren. Markedet er mye bedre i sommerhalvåret, og det kan derfor være lettere å opparbeide et økonomisk grunnlag for ruten da. Vi håper jo blant annet at SAS gjennom det nye samarbeidet vil se seg tjent med direkte flyforbindelse mellom Bergen og Göteborg, sier Sognefest.