RUNE VALDERHAUGrune.valderhaug@bt.no

Samtidig endrer Braathens på sine rutetider fra kveld til ettermiddag. Med det regner man med å kapre mange passasjerer fra SAS og Air Botnia.

Det SAS-eide finske Air Botnia kom til Bergen med brask og bram 2. mai i fjor med to daglige direkteruter mellom Flesland og Stansted-flyplassen utenfor London.Selskapet har operert med rutenumre fra SAS. Men selskapet har ikke fått lønnsomhet av ruten. Derfor kutter man allerede fra 25. mars ut ettermiddagsavgangen fra Flesland og kveldsavgangen fra London.

For få passasjerer — Vi har fått melding fra Air Botnia om at det er for få passasjerer til å forsvare to avganger, sier distriktssjef i SAS, Tim Smistad til Bergens Tidende.

— Derfor kjører vi videre med en daglig rundtur. Det vil si avgang fra Bergen klokken åtte om morgenen og retur fra London klokken 9.45 (lokal tid.)På søndager skal imidlertid Air Botnias fly om ettermiddagen fra Bergen med retur fra London om kvelden.

Nytt fly Air Botnia skifter fra 2. juli ut sitt eldre F-28fly med et helt nytt 79 seters fly av typen Avro RJ85 på Bergens-ruten. Dessuten opprettholder man ruten mellom Helsingfors og Bergen, men endrer på rutetidene.Selskapet skal fly fra den finske hovedstaden tidlig om morgenen med retur midt på dagen etter rundturen til London.Smistad sier at passasjerbelegget på London-ruten har vært for svakt både på forretnings- og økonomiklassen.

— Vi beklager dette, men innser at det ikke er marked for tre daglige flyavganger mellom Bergen og London, sier Smistad.