Åsane Tidende har tidligere skrevet om den unge åsabuen Bjørn-Harald Myhre, som gikk direkte fra videregående skole til fast jobb i TV 2. 20 år gammel sa han opp TV 2-jobben og begynte i det den gang nystartede bergensfirmaet Gosu Design, der han altså nå lager de korte profileringsvideoene av norske kunstnere for sin tidligere arbeidsgiver TV 2.

**Les også:

– Rift om å delta |

Skoletaper ble toppdesigner**

Berømt i 13 sekunder

Fjernsynskanalen har presentert norske kunstnere på denne måten hver sommer siden 2001 – uten at det har ført til de store presseoppslagene. Men for kunstnerne selv er avtalen gull verdt.

– Det må være ganske stort for norske kunstnere å få dette gratis, sier Myhre om den spesielle promoteringen, som nok ville kostet mange millioner kroner dersom kunstnerne skulle betalt for den selv.

Vignettene har han bygget opp ved hjelp av en meget avansert 3D-teknikk, der kunstnerne fremstår mer som objekter eller statuer enn som levende mennesker.

Grønn skjerm

– Hver kunstner ble fotografert fra 125 vinkler for å få frem den unike rotasjonen i sekvensene, sier Myhre, som tok alle bildene i et greenscreen-studio – med kunstnerne plassert på en roterende skive på gulvet.

– Det er sjelden man får muligheten til å leke seg så mye som jeg har gjort her – selv i en så stor og ressurssterk fjernsynskanal som TV 2.

Myhre har samarbeidet tett med kunstnerne, og slik fått frem videoer bygget opp rundt den enkelte kunstnerens særpreg.

– De har vært svært fornøyde med dette, og gitt fine tilbakemeldinger, sier han, men innrømmer at det har vært en utfordring å få kunstnerne til å møte frem til riktig tid.

Rister av glede

To av kunstnerne har selv laget de egenartede TV 2-logoene i videoene – som lages spesielt for hver kunstner, basert på deres egen stil.

– Logoene står og skjelver litt på slutten av hvert innslag, sier Myhre.

– Av frykt?

– Jeg tror at det er i ren henrykkelse, filosoferer han.

Selv om det kan være en påkjenning for sarte kunstnersjeler med en så sterk profilering, ikke minst når den gjøres av en såpass stor og kommersiell aktør som TV 2, så handler konseptet først og fremst om en promotering av norske kunstnere verdt flere millioner kroner.

– Da er det ikke så rart at de rister av glede – selv om de er kledd opp i TV 2 sin logo.

**Les også:

– Rift om å delta** |

Skoletaper ble toppdesigner

Besøk Åsane Tidende.

Les flere nyheter på våre lokalsider.

Hva synes du om kunstsnuttene? Si din mening i kommentarfeltet under:

KUNSTPAUSE: - Kunstnerne har bidratt med egne tanker og inspirasjonskilder, sier åsabu Bjørn-Harald Myhre - som har laget de spesielle kunstnerportrettene som flankerer sommerens reklamepauser på TV 2.
Magne Fonn Hafskor
SELVPORTRETT: - Kunstnere er folk som har mye mer tid på seg til å gjennomføre sine ting, sier Bjørn-Harald Myhre, som ikke vil kalle seg selv kunstner. - Jeg må forholde meg til tidsfrister.
Bjørn-Harald Myhre
GREENSCREEN: - Det gir flere muligheter å filme mot selvlysende grønt enn blått, sier Bjørn-Harald Myhre om den spesielle filmteknikken der man ved å fjerne en farge fra opptaket kan mikse det sammen med andre bilder. Teknikken ble popularisert gjennom digitale filmproduksjoner som «The Matrix» (1999), men ble i grunnprinsippet utviklet i Hollywood allerede på 30-tallet. Her fra opptakene med kunstneren Vanessa Bowles.
Bjørn-Harald Myhre