For over 50 år siden ble det man tror er det første dataspillet skapt. Nå skal Permanenten Vestlandske Kunstindustrimuseum ha en utstilling om kunsten i dataspill.

— Prosjektet et stort løft for Kunstmuseene i Bergen, avdeling Permanenten, forteller Jorunn Haakestad, avdelingsdirektør i Vestlandske Kunstindustrimuseum i programkatalogen til utstillingen Press Play.

— Vi ønsker å løfte dataspill frem. De har fått ufortjent mye negativ oppmerksomhet. Det er min personlige mening, forteller konservator Kari Skarprud Pettersen ved Vestlandske Kunstindustrimuseum i Permanenten.

Fokus på det visuelle i dataspillene

Hele 14 nordiske spill er representert i utsillingen. Man ønsker å vise en kombinasjon av det kunstneriske arbeidet bak og resultatet på skjermen.

— Vårt fokus er det visuelle i dataspillene. Spillene vil henge på veggen, som det er kunstverk. Samtidig er utstillingsrommet designet som et spill, forteller Pettersen.

  • Dataspill er nå blitt mainstream, men startet hos en liten gruppe mennesker. Vi ønsker å se på dataspill som rene kunstobjekter.

Har laget eget dataspill

I tillegg blir det fire datamaskiner i utstillingslokalet hvor du kan spille «Penselpelle», som er utviklet av bergensbaserte Turbotapegames.

  • «Penselpelle» viser hvordan dataspill har utviklet seg fra den enkle 2D-grafikken på 70-tallet og frem til den kompliserte og realistiske 3D grafikken vi har i dag, forteller Pettersen videre.

— Du kan også i utstillingen se hvordan man har jobbet frem spillet.

Artikkelen fortsetter under videospilleren...

Interesse blant nordiske museer

Vestlandske Kunstindustrimuseum håper å få utstillingen ut på turne, og Pettersen forteller at flere nordiske museer er interessert.

— Men jeg ønsker ikke å gå ut med noen navn akkurat nå, sier Pettersen.

Lokale kunstnere

I utstillingen er også det bergenske selskapet Turbotapegames representert med to spill: «Naval war» og sykkelspill «Velocoped».

  • Personlig er jeg av den oppfatning av at dataspill kan være en bærer av visuell kunst, slik utstillingen tar utgangspunkt i. Men i tillegg til det, så mener jeg at dette er begynnelsen på en debatt. For jeg mener at dataspill med sin unike interaktivitet vil ha en viktig funksjon for kunsten i fremtiden, forteller Fredrik Sundt Breien, daglig leder i Turbotapegames.

Hus med nye lyder

Fotorealisme og best grafikk i dataspill

De siste årene har man sett at man går vekk fra fokus på grafikk og intensive spill til enklere spill hvor grafikken ikke er hovedfokus.

— Fotorealisme var idealet i dataspill frem til 2006, ifølge Jesper Juul fra New York University Game Center. 2006 endret dette seg, Juul mener at egenart og kreative løsninger ble prioritert fremfor fotorealisme.

Er dataspill kunst?

I katalogen fra Permanenten Vestlandske Kunstindustrimuseum, har dansk spilljournalist Thomas Vigild uttalt seg om dette:

— Alle spill har spillmekanismer og et interaktivt element, hvorfra de fremstår som fundamentalt nye kunstneriske uttrykk - altså uttrykket av å gi spillere «roller», gi dem serier av interaktive handlinger som ofte viser en hel del av personligheten, naturen og de grunnleggende psykologiske trekkene ved menneskelige spillere, sier Thomas Vigild, dansk spilljournalist og spillredigerer i Politiken.

Vigild mener at hvis et spill virkelig kan vise oss ulike, og kanskje til og med ukjente sider ved vår personlighet, er det et ekstremt mektig og uttrykksfullt medium. Han forklarer at gode spill lar oss selv utforske meningen og budskapene deres, og i prosessen avdekker de mye om oss selv.

Utstillingen åpner lørdag 18. september 2010 i Permanenten.

Har dataspill en plass i kunstverdenen?

KUNST I DATASPILL: Konservator Kari Skarprud Pettersen er stolt over utstillingen som nå er plass i Permanenten. FOTO: Ronald E. Hole