Bergenserne svikter ikke sitt eget øl. På tross av at Hansa ligger høyere i pris, klarer merket likevel å forsvare posisjonen i markedet.

Ifølge informasjonssjef Lisbeth Hope Frugård i Hansa Borg Bryggerier har Hansas markedsandel over mange år ligget på 25-26 prosent nasjonalt, og rundt 65 prosent på Vestlandet.

Og viktigst:

— Andelen er stabil, sier hun.

BT skrev i går sviktende at resultater gjør at nye store kutt vil komme på bryggeriene til Hansa Borg i Sarpsborg, Kristiansand og Bergen.

De økonomiske problemene for bryggeriet skylles prispress, og ikke at Hansa selger mindre øl enn før, påpeker informasjonssjefen.

— Problemet er den sterke priskrigen. På det verste ble opp mot halvparten av ølet i markedet solgt til dumpingpriser, forteller Lisbeth Hope Frugård.

— Også Hansa har måtte senke prisene og dermed skviset marginene, sier hun.

Hos Rema 1000 er Grans det billigste ølet på 0,33-liters flasker, med en pris på kroner 8,50 pluss pant.

Deretter føler Tuborg med 10 kroner, Hansa med 11, Ringnes med 12 og Hansa Premium med 15 kroner flasken.