— Starten går som planlagt 1. oktober, sier Harald Schjelderup, informasjonssjef hos Statoil i Bergen.

Kristin-plattformen skulle etter planen hatt tre av frittfall-livbåtene fra Umoe Schat-Harding om bord nå. I stedet står de på land i Rosendal.

Statoil skulle i disse dager hatt 104 personer om bord for å klargjøre plattformen for drift. Av sikkerhetsmessige hensyn er bemanningen redusert til 57. Fordi livbåtene mangler, er det helikopter fast stasjonert på plattformen.

— Så vidt jeg forstår, går arbeidet likevel etter planen, sier Harald Schjelderup.

Statoil lider store inntektstap dersom plattformen ikke kommer i gang 1. oktober. Selskapet har bestemt seg for ikke å kreve erstatning fra Umoe Schat-Harding for driftsavbruddene livbåtproblemene medførte på Veslefrikk. Operatørene på dette feltet har trolig mistet, eller fått forskjøvet inntekter opp mot en halv milliard som følge av driftsstansene. I 16 dager sto produksjonsutstyret i ro.

— Umoe Schat-Harding har gjort sitt ytterste for å rette opp feilene, understreker informasjonssjef Schjelderup.

— Statoil er en skikkelig krevende kunde. Det aksepterer vi. Alle parter har tatt denne utfordringen konstruktivt, sier Ove Røssland, administrerende direktør ved livbåtfabrikken.