Man har kanskje hørt ett og annet om Dagslands kritikk av kirken. Eller merket seg et frittstående teologisk budskap i tekstene. Like fullt kleber det seg til navnet Sigvart Dagsland et bilde av en prektig og from kristen artist.

Dette var Olaug Nilssens utgangspunkt, da hun påtok seg oppdraget å portrettere artisten i samarbeid med ham selv og Samlaget. Med beskjed om selv å være til stede, spille på metagrep og lage noe «Being John Malkovitch»-aktig, lar Nilssen konfrontasjonen av egne fordommer opptre som bokens gjennomløpende tematikk.

Møtet med Dagsland vrenger ethvert bilde av hva det vil si å være en kristen artist, idet vi presenteres for en autoritetsstormer som liker å ta seg et glass, taler kirken midt imot, og forfekter en kristendom uten synd og bibeltro. Dagsland og hans mangeårige produsent, Kirkelig Kulturverksteds Erik Hillestad, uttrykker kampen mot merkelappen Kristen Artist som en bevisst strategi. Skillet mellom kristne og sekulære artister knytter visse forventninger til førstnevnte, der trosaspektet opphøyes til artistens eneste definerende kjennetegn og diskvalifiserer ham fra den sekulære arena. Paradokset er at den sekulære Nilssens fordommer også fremstår som konservative: Overtrer man sømmelighetsgrensene for hva som forventes av kristne, vekkes vel så store reaksjoner fra sekulære.

Nilssen er morsom og frekk, ofte uenig, men hele veien sympatisk. Hun beveger seg uanstrengt fra de dagligdagse bagateller til de metafysiske høyder, og viser at overgangene ikke alltid er så store. Når Dagsland traver høyt med digre spørsmål som biter seg selv i halen, utbalanseres det godt av Nilssens lekne metagrep og ironi. Hun mestrer å fremstå gjennomført og utprøvende, fokusert og digressiv på samme tid.

Måten hun stadig trekker forlagsprosessen (eksempelvis diskusjoner rundt overskrifter) inn som tema er gøyalt og elegant i beste Tristram Shandy-stil. Resultatet er intelligent, underholdende, snedig og på alle måter anbefalelsesverdig. Selv for dem som ikke har noe forhold til Sigvart Dagsland.

EIRIK HØYER LEIVESTAD

Enig med vår anmelder? Si din mening her.