Nå varsler toppene i Hordaland fylke at de ønsker ekspressbussene videreført. Krisebussene ble satt tidligere i uken for å redusere bilbruken inn til den luftforurensede sentrumskjernen.

På første rad i ekspressbussen til Fyllingsdalen sitter fire år gamle Daniella Diaz med en kaktus tegnet på kinnet.

Det er første dag på lenge at astmatiske Daniella har fått lov til å være i barnehagen i Bergen sentrum.

— Hun maste seg til det, sier moren, Rosana Diaz.

Det perfekte med denne bussen, er at den går direkte. Jeg bruker åtte–ni minutter på bussen. Vanligvis må jeg regne 20 minutter, fordi 80-bussen er forsinket. Rosana Diaz

Forhindre nytt sjokk

Diaz er en av dem som har hatt stor nytte av ekspressbussen.

— Jeg bor fem minutt unna terminalen. Det er helt genialt for min del. Slike ekspresser burde de hatt hele året, i alle fall om morgenen, sier Diaz.

På 16.00-bussen til Fyllingsdalen er bussen rundt halvfull.

— Det perfekte med denne bussen, er at den går direkte. Jeg bruker åtte–ni minutter på bussen. Vanligvis må jeg regne 20 minutter, fordi 80-bussen er forsinket, sier busspassasjer Diaz.

Flere tusen passasjerer har daglig tatt ekspressbussene.

Fylkesordfører Torill Selsvold Nyborg og fylkesrådmann Paul M. Nilsen sier de vil lære av det de mener er en suksess.

— Dette er en akuttsituasjon vi er nødt til å trekke lærdom av, sier Selsvold Nyborg (KrF).

Hordaland fylkeskommune har ansvaret for busstrafikken i Bergen.

Hun mener man må se med nye øyne på busstilbudet i Bergen etter den siste ukens giftsjokk.

— Selv om den verste forurensningen ser ut til å være over, må vi være forberedt på at tilsvarende situasjoner kan oppstå. Da vil et styrket busstilbud være viktig for å unngå nye ekstremsituasjoner, sier Selsvold Nyborg.

Etter sommeren

Fylkesrådmannen varsler at ekspressbusstilbudet mellom bydelene og sentrum kan bli betydelig utvidet allerede etter sommerferien.

— Avtalen vi har med Tide, bussoperatøren, gir oss mulighet for å utvide rutetilbudet. Om politikerne vil, lar det seg gjøre i høst, sier Paul M. Nilsen.

Selv bruker han for tiden direkteruten mellom Lagunen og Bystasjonen.

— Tirsdag ettermiddag tok jeg direktebussen hjem fra jobb til Lagunen. Da var vi bare åtte passasjer. I dag tidlig var bussen nesten full da den gikk fra Lagunen litt over halv åtte. Forurensningslokket har avdekket et behov hos publikum, mener han.

Det er mest sannsynlig Åsane og Bergen Vest som står først i køen for å få flere ekspressruter.

Sørfra kommer Bybanen til sommeren.

— Dermed vil det ikke være samme behov for la rutene gå helt inn til byen. I stedet vil vi styrke matebusstilbudet fra Fana og til Nesttun, mener Nilsen.

Hva det vil bety i ekstrautgifter å få ekspressbussene på veien til høsten, har han ennå ingen oversikt over.

Ingen gratistur

Men at ekspressene fortsetter å være gratis for passasjerene, er helt utelukket, ifølge Nilsen. Grunnen til at rutene er gratis, er at de innsatte bussene er turbusser uten billettmaskin.

Dagens gratisbuss-ordning koster fylkeskommunen 200.000 kroner dagen. Skulle en slik ordning fortsatt å være gratis, ville det i sum blitt 45 millioner kroner for alle årets arbeidsdager. Det tilsvarer en ekstrakostnad på rundt regnet en sjettedel av det dagens kollektivtilbud innenfor Bergen kommune koster.

Foreløpig skal bussene gå minst to uker til.

— Det ekstraordinære bussopplegget er for omfattende å få etablert til at vi bare skal benytte det noen få dager, sier Nilsen.