En gigantkran med en løftearm på 49,5 meter sørget for å få broen på plass.

— Vi kom oss gjennom snøstormen, ja, sier prosjektleder Ole-Henning Davik søndag morgen.

Den fleksible broen er av samme type som også brukes av tankser under krigføring.

I det sivile Norge brukes slike «bro-byggesett» under flommer på Østlandet, eller under nye veiprosjekter som i Drotningsvik i natt.

— Det var et forferdelig ruskevær, og det var en del østlendinger i arbeidslaget som klaget på vestlandsværet, men bortsett fra det gikk alt greit. Nå er broen på plass, sier Davik.

Sikrer sidevei

I Drotningsvik jobber Vegvesenet med å bygge kollektivfelt på Sotravegen (riksvei 555) i Drotningsvik. I den forbindelse blir bredden på veien utvidet, slik at broen som i dag går over Sotravegen blir for kort.

bro1.jpg
OLE-HENNING DAVIK
bro3.jpg
OLE-HENNING DAVIK

— Denne midlertidige broen skal opprettholde Janavegen, som er en sidevei ut fra Sotravegen, når den eksisterende broen rives, forteller Davik.

Det er et arbeidslag på fem spesialarbeidere som reiser rundt i landet og har ansvaret for å få slike broer på plass. De kommer fra Vegdirektoratets beredskapsavdeling, som faktisk har et beredskapslager av slike fleksible krigsbroer like nord for Oslo.

Broen i Drotningsvik er 36 meter lang, og veier 80 tonn. Hvert broelement veier rundt to tonn.

Alt i deler

Selve løftet ble foretatt av en gigantkran på 500 tonn, som også er blitt fraktet hit i deler.

— Kranen, som har en løftearm på 49, 5 meter, er rett og slett for tung til å kjøre på vanlige veier, og måtte derfor strippes før den kunne starte på kjøreturen til Bergen, opplyser Davik.

Nå gjenstår noe monteringsarbeid før broen kan tas i bruk mot midten av uken. Løftet måtte skje natt til søndag. Da er det liten trafikk og man har søndagen til rette opp eventuelle feil.

For når morgenrushet starter mandag morgen passerer 33.000 biler hver dag denne strekningen.

FØR: Gamlebroen blir for kort, og er historie. Den «nye» lå lørdag kveld klar i veikanten.
JO HJELLE
NÅ: Ny bro på plass.
OLE-HENNING DAVIK