Ja, til og med flere på "Saddam" enn på "Britney".

Den britiske rikskringkastingen BBCs nettsider er blant de mest brukte, sammen med amerikanske CNN og ABC. Men utallige andre nettsider bringer nyheter.

I midten av måneden lå "Irak" på 42. plass på amerikanske Yahoos liste over mest brukte søkeord. Fire dager etter at krigen mot Irak begynte avanserte ordet til førsteplass.

"Internett-krigen"

— Krigen mot Irak kan komme til å bli husket som internett-krigen. Akkurat som annen verdenskrig var radiokrigen og Vietnamkrigen var fjernsynets krig, sier sjefredaktør Dean Wright i MSNBC.com.

Denne nyhetstjenesten på nettet fikk sitt besøkstall mer enn fordoblet i løpet av det første døgnet i den nye krigen.

Den siste tirsdagen før krigen betjente MSNBC.com 2,5 millioner brukere, fredag samme uke var tallet økt til 10 millioner.

— Vi har solgt svært bra, ikke minst takket være direkte videooverføringer til nettet, noe som bringer krigen inn på arbeidsplassene og i hjemmene i en grad som aldri før har vært mulig, sier Wright.

— Denne krigen viser oss at nettet har inngått samliv og lever i gjensidig avhengighet med de andre mediene. Folk leser avisene om morgenen, surfer på nettet på dagtid og ser fjernsyn om kvelden, sier Joshua Fouts som redigerer amerikanske Online Journalism Review, et nettsted som særlig retter seg mot mediefolk.

— Jeg tror ikke det kan være tvil om at dette vil bli blant fremtidens standardsystemer for nyhetsformidling. Særlig ettersom stadig flere brukere blir tilknyttet bredbånd, tilføyer han.

(NTB)

NETTSØK: Saddam Hussein er mer ettertraktet enn Britney Spears blant nettbrukerne.
Foto: Reuters/Scanpix