2. april døde den svenske trailersjåføren Niklas Robert Carlsson (22) i en utforkjøring på et kjent ulykkespunkt på E16 mellom Vinje og Voss.

28. februar døde nederlandske Dave Gardien og hans ti år gamle datter Anja i en utforkjøring på E39 ved Ådland bru på Stord.

I Stortingets spørretime onsdag stilte stortingspolitiker Arne Sortevik spørsmål til samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) om hvordan Statens vegvesen følger opp de to siste dødsulykkene.

— Jeg er lite fornøyd med svarene. Statsråden viser til at Statens vegvesen har gode analyser av alle ulykker. Det har i alle fall ikke virket i disse to tilfellene. På begge veiene er det på samme steder inntruffet en rekke dødsulykker og alvorlige ulykker de siste årene uten at Statens vegvesen har foretatt seg noe, sier Sortevik.

- Hvor er Vegtilsynet?

Han mener lite er blitt gjort til tross for gjentatte ulykker på de to stedene:

Nå vil Sortevik ha Vegtilsynet på banen. Vegtilsynet ligger på Voss og ble opprettet i fjor sommer. En av deres viktigste arbeidsoppgaver er å føre tilsyn med Statens vegvesen og nettopp prioritere tilsynsvirksomheten der risikoen for ulykker er størst.

ULYKKESPUNKT: De siste årene har fire vogntog kjørt ut og havnet i elven i den samme svingen på E16 mellom Vinje og Voss.
BTS ARKIV

— Frp etterlyser et mer aktivt Vegtilsyn. De bør rykke ut på konkrete ulykkespunkt og stille krav. Blir ikke sikkerheten utbedret, bør de faktisk stenge veien, sier stortingsrepresentanten.

OMKOM: Dave (47) og Anja Gardien (10) omkom i en utforkjøring på E39 ved Ådland bru på Stord.
PRIVAT

Prioriterer vinterdrift

Direktør Trude Tronerud Andersen i Vegtilsynet bekrefter overfor BT at de vil prioritere tilsyn med vinterdrift og om farlige forhold på utsatte veistrekninger blir fulgt opp. Dette har vært et rungende krav fra norske lastebileiere denne vinteren.

— Vi skal nå velge ut regioner som har flere farlige strekninger. Om det blir bare de som er ansvarlige for veien over Stord, hele Region Vest eller flere regioner er ennå litt usikkert. Vi må uansett varsle dem om tilsyn i forkant, sier Andersen.

Når de kommer på tilsyn vil rutinene for vinterdrift stå i fokus. Det vil også bli foretatt stikkprøver, intervju med ansvarlige og dokumentgjennomgang.

— Vi tar dette veldig alvorlig. Det er bra det er engasjement og vi henger oss absolutt på argumentasjonen om at vinterdriften må kontrolleres og følges opp, sier Andersen.

Minister lover tiltak

Statsråd Marit Arnstad er ikke enig med Arne Sortevik i at ingenting har skjedd på E39 over Stord. Hun viser til at Statens vegvesen i 2011 utarbeidet en egen analyse for hele strekningen fra Stordabrua til Sandvikvåg på grunn av de mange ulykkene.

Det ble foreslått og gjennomført en rekke strakstiltak, som skilting, oppsetting av fartsvisningstavler, veibelysning, rumlefelt og redusert fartsgrense.

Flere tiltak er til vurdering i en ny rapport som er under utarbeiding i Statens vegvesen.

Hun tror på flere nye tiltak som justering av kryss, skiltreguleringer, redusert fartsgrense og siktutbedringer på strekningene.

— Vinterdriften vil også bli omtalt i denne rapporten og være grunnlag for ytterligere tiltak. Rapporten blir ferdigstilt i løpet av april, og en vil da komme tilbake til de konkrete tiltakene som vil bli gjennomført, sier Marit Arnstad.

Bør utrygge veier stenges? Diskuter i kommentarfeltet under.

KREVER TILSYN: - Frp etterlyser et mer aktivt Vegtilsyn. De bør rykke ut på konkrete ulykkespunkt og stille krav. Blir ikke sikkerheten utbedret, bør de faktisk stenge veien, sier Arne Sortevik.
HÅVARD BJELLAND (ARKIV)