Nå krever han at endringen av skolestrukturen i Åsane diskuteres politisk i Bergen kommune.

Som BT skriver mandag, har nemlig Fylkesmannen bestemt at vedtaket om å flytte andreklassingene fra Skinstø skole til Haukedalen skole er ulovlig.

Ville ikke diskutere

Tidligere har Ap bedt om å få en politisk sak fra skolebyråd Harald Victor Hove (H) til oppvekstkomiteen, men dette ble stemt ned av byrådspartiene.

— Det er beklagelig at de gjorde det. Og det er noe av kjernen i kritikken fra fylkesmannnen. Denne saken burde vært behandlet i bystyret, sier Thorsen.Han mener byrådet skyver ansvaret for saken fra seg ved å opptre på denne måten.

— De gjør alt til rektors ansvar. Det er veldig krevende, fordi denne saken førte til oppstandelse, både hos politikerne og foreldrene. Det er svært uheldig for rektor, som må stå til ansvar for dette alene, men hele saken har også vært uheldig for elever og foreldre.

Sniknedleggelse

Thorsen sier de skal følge opp saken i oppvektskomiteen. Han mener Skinstø skole med foreldre og barn burde slippe alt bråket rundt skolen deres.

— For to-tre år siden ble denne skolen utsatt for en sniknedleggelse, ved at byrådet gjennom én setning i budsjettet foreslo å legge den ned og lage en barnehage der. Den kampen tapte byrådet, og deretter dyttet de dette over på rektor.

— Det som nå skjer gjør at skolehverdagen til elevene nok en gang blir usikker. Nå må kommunen ta en overordnet politisk diskusjon om hvordan skolestrukturen i dette området skal være, og hvorvidt denne skolen har livets rett. Vi mener den har det, noe tallene og analysene fra denne bydelen viser tydelig.

Kan delegere

Skolebyråd Harald Victor Hove (H) sier rektor har myndighet til å flytte på disse klassene.

— Jeg er uenig i at dette er en sak som skal ligge hos komiteen eller hos byrådet. Hvor klasserommene skal være i en skole kan ikke være opp til andre enn rektor å bestemme.

Hove sier skolen og rektor må innrette seg etter vedtaket fra Fylkesmannen, men at kommunen fremdeles er uenige i tolkningen av reglene. Han mener det største problemet som er skapt av denne saksbehandlingen er usikkerheten rundt hvilke fullmakter rektor har til å bestemme på egen skole.

— Nå må vi se hvilke muligheter vi har for å løse denne saken uten at rektor blir bundet på hender og føtter. Men vi er så tett opptil det nye skoleåret at vi må forholde oss til vedtaket fra Fylkesmannen.