Kansellerte c-avganger på Halhjem-Sandvikvåg og eksplosiv trafikkvekst på Arsvågen-Mortavika er årsak til kravet. Trafikkprognosene for 2012 er allerede nådd på sambandet over Boknafjorden.

— Før gassfergen kom sto 12 prosent av bilene igjen. Nå nærmer vi oss på ny en situasjon med gjenstående biler, sier Bjørn M. Stangeland, regiondirektør i NHO Rogaland.

- Ergrer, irriterer, gnager

Flere ganger i vinter har fergene mellom Arsvågen-Mortavika stoppet helt opp som følge av uvær i Boknafjorden. På grunn av gassfergenes størrelse finnes det ennå ikke reservekai.

— Det er helt håpløst. Disse viktige sambandene må være åpne hele tiden. At vi skal måtte forholde oss til slikt ergrer, irriterer og gnager på oss som driver næringsliv, sier Stangeland.

Hans kollega Tom Knudsen i NHO Hordaland er heller ikke nådig mot kansellerte ferger på E39.

— Irritasjonen har etter hvert blitt så stor at vi har sendt brev til Samferdselsdepartementet. Kanselleringene betyr økte kostnader og manglende tilbud for næringslivet.

- Her bør det handles

Også ordfører på Stord Liv Kari Eskeland er oppgitt.

— Dette kan vi ikke leve med. Det må vurderes å sette inn en ekstra ferge. Vi er veldig sårbare nå som flyplassen på Stord er ute av drift. Folk risikerer å miste fly på Flesland når de må stå over ferger.

Svein Solheim, viseadministrerende direktør i Fjord1 Fylkesbaatane, bekrefter den økte trafikkveksten over Arsvågen-Mortavika. Fjord1 er derfor i dialog med Statens vegvesen om en sjette gassferge.

— Vi trenger en sjette gassferge på det sørlige sambandet for å ta imot den ekstra trafikken. Det vil gjøre oss mer robuste med hensyn til avlastning og planlagt vedlikehold, sier Solheim.