I mange år har barn og unge gått gatelangs og ryddet sitt nærområde for boss. Lag og foreninger har tjent 25.000 kroner på å gjøre dette gjennom sommerhalvåret.

Men fra i år har Bergen kommune og Vegvesenet satt 18-årsgrense for ryddingen, skriver Fanaposten. Årsaken er sikkerheten langs veiene.

— Er det mulig? Det er jo latterlig, sier Gneist-spillerne Ole Petter Milde, Sondre Stjerneberg og Andre Olsen til Fanaposten.

- Ikke trygt

De tre guttene er 17 år. Dermed kan de ikke delta i Transportetatens ryddeaksjon, som startet 1. mai.

— Vi må tenke på HMS. Det er ikke trygt å la barna gå langs veiene våre, sier driftssjef Atle Kleppe til avisen.

Han sier også at trafikkmengden har økt og at det øker risikoen for uhell når en plukker boss langs veiene. Det er også bakgrunnen for at Bergen kommune har krevd et kurs på seks timer for sikkerhetsansvarlig i forkant av bossplukkingen.

— Dette er en enkel måte å tjene penger til laget på. Det er mye mer interessant for et barn å gjøre en slik type jobb enn for en voksen, sier Andre Olsen.

Oppgitt

Ifølge Kleppe er 50-60 lag påmeldt ryddeaksjonen.

Daglig leder i Fana IL er oppgitt over at aksjonen blir for de største spillerne, eventuelt foreldre. Han sier til Fanaposten:

— Hvor er forebyggingen i det? At barna står og ser på at foreldrene jobber?

Reagerer

Bystyremedlem Sondre Båtstrand i Miljøpartiet De Grønne reagerer.

— Bergen fremstår som en overbyråkratisert kommune. Nå må byrådet rydde opp slik at bosset kan bli ryddet, sier Båtstrand til BT.

Han synes det virker som en oppkonstruert problemstilling at 17-åringer ikke skal være i stand til å plukke boss uten å bli påkjørt.

- Få slutt på tullet

— Først kom det krav om kursing for å plukke boss. Nå blir det innført 18-årsgrense. Er det ingen ende på hvor mange byråkratiske hindre Bergen kommune skal legge mot dugnadsånden, sier Båtstrand.

Han forventer at byrådet kommer på banen.

— De må få en slutt på dette tullet, sier Båtstrand og legger til:

— Det er et poeng at trafikkmengden øker. Da trenger vi tiltak som reduserer trafikken, fra køprising til bedre kollektivtilbud.