KAREN R. TJERNSHAUGEN

ØYULF HJERTENES

GARD STEIRO

RUNE CHRISTOPHERSEN

Har du tips om dette eller lignende? Kontakt oss på e-post eller ring oss på 02211.

«Ingen kjenner markedet bedre enn Bergen boligkontor», reklamerer utleiefirmaet på sine hjemmesider. Ifølge nettsiden har firmaet til enhver tid rundt 150 ledige utleieboliger og hybler. Det er bare en ulempe: Du må være medlem for å få tilgang på herligheten. Og et medlemskap koster 1000 kroner.

— Orker ikke alle telefonene

Bergens Tidendes journalist tropper tirsdag opp på boligkontoret og tegner et medlemskap for å teste hva du får for pengene, uten å presentere seg som journalist. Etter å ha betalt medlemsgebyret får vi utdelt en liste med nøyaktig 150 leiligheter og huseiernes navn og telefonnumre.

Daglig leder Roger Lillefosse forsikrer om at de aller fleste leilighetene er ledige. På spørsmål om dette er annonser man bare kan få tilgang på gjennom Bergen boligkontor, svarer Lillefosse:

— Ja, jeg har inntrykk av at de fleste bare annonserer hos oss. Det er fordi de ikke orker å ta imot alle telefonene de får når de annonserer i avisen.

I kvarteret vi er på kontoret, er cirka ti mennesker innom. De fleste ser ut til å være studenter, og virker lite kjent i byen. To betaler medlemsavgiften på 1000 kroner.

Mye allerede leid ut

Samme ettermiddag og kveld tar BT kontakt med et mer eller mindre tilfeldig utvalg på 46 av huseierne som står oppført på listene.

Ringerunden viser at:

N Hele 38 av boligene også var annonsert andre steder som hos finn.no eller i BA.

N En leilighet var oppført på et telefonnummer som ikke hadde noen med annonsen å gjøre, og en annen leilighet var oppført to ganger.

N Bare seks annonser viste seg å være eksklusive for Bergen boligkontor.

N 18 av leilighetene er allerede leid ut, selv om listene skal være dagsferske. Noen er leid ut for flere uker siden. 26 leiligheter er fremdeles ledige.

Alt skal være ledig

Bergens Tidende ringer og konfronterer daglig leder Roger Lillefosse med opplysningene.

— Når vi ringer rundt viser det seg at så godt som alle leilighetene også er annonsert i aviser eller på internett. Hva er da poenget med å melde seg inn hos dere?

— Ja, det er et godt spørsmål. Jeg tror ikke det stemmer at det meste er annonsert andre steder.

— 38 av annonsene vi ringte på var annonsert hos dere mens bare seks ikke var det?

— Hm. Det kan være at mye av det som er annonsert bare hos oss er blitt utleid. Det er høy omsetningshastighet på denne tiden. De fleste setter inn annonser hos oss først, og dersom de ikke får svar gjennom oss, så velger de andre annonser i andre medier. Vår tjeneste er gratis for huseiere, så det er naturlig at de prøver hos oss først.

— Dere reklamerer med at dere har rundt 150 ledige boliger hver dag. Er dere sikre på at alle boligene faktisk er ledige?

— Ja, i utgangspunktet skal alt være ledig.

- Grådig kjedelig

Vi konfronterer Lillefosse med at BTs ringerunde viser det motsatte: 18 av leilighetene er allerede utleid.

— Det er grådig kjedelig når utleierne ikke melder fra hos oss. Men nå er det ferietid, og det kan være en av årsakene til at huseierne er dårlige til å si ifra.

— Hva får man for 1000 kroner hos Bergen Boligkontor som man ikke kan få gratis på internett?

— Det er vanskelig å svare på det. Det er det.

Lillefosse blir stille en lang stund, og ber om å få ringe opp igjen.

Etter ti minutter er han på tråden igjen, og understreker at en viktig fordel med å melde seg inn hos boligkontoret er at firmaet har et unikt kontaktnett blant byens huseiere og profesjonelle utleiere. Firmaet tar blant annet kontakt med utleiere som har annonsert tidligere for å høre om de har flere objekter til leie.

— De fleste som melder seg inn hos oss har prøvd i avisene og nettsteder først, uten hell. Jeg synes det er verdt å legge merke til at BT ikke har sjekket hvor mange prosent som er utleid på finn.no, som avisen samarbeider med. Vi klarer å få de aller fleste av våre boligsøkere i hus på grunn av vårt store kontaktnett. - Så du føler ikke at Bergen boligkontor skor seg på folk i bolignød?

— Nei. Absolutt ikke.

FOTO: HELGE HANSEN