Et klatrelag fra Mesta har jobbet med å renske løst fjell og sikre fjellsiden med bolter siden tirsdag. Først onsdag ettermiddag slapp ryddemannskaper til på jernbanesporet.

Søndag 6. oktober gikk et ras ved Mjølfjell, som stoppet all togtrafikk over Hardangervidda.

Jobber natt og dag

— De som henger i fjellsiden benytter dagslyset. Da er det ikke trygt å jobbe nede i sporet, sier kommunikasjonssjef Inge Hjertaas i Jernbaneverket.

Arbeidet med jernbanelinjene skal skje på kvelden og natten. Boltingen kommer til å skje i flere dager til.

Den mest krevende delen av arbeidet er å få lagd nytt fundament på nedsiden av jernbanesporet. Raset tok med seg et snøoverbygg og muren den sto på. Muren var også fundament for pukklaget i sporet.

Usikker gjenåpning

Meldingen fra Jernbaneverket er at strekningen Voss-Geilo ikke åpner denne uken. Torsdag ettermiddag kommer det ny statusrapport fra Jernbaneverket på når de tror banen kan åpne.

I mellomtiden må passasjerene fraktes med buss mellom Voss og Ål.

— Vi anbefaler passasjerer å følge med på nsb.no og på appen vår. Der oppdateres informasjonen, sier kommunikasjonsrådgiver Erik Lødding.

En time forsinkelse

Bussen fører til opp mot en times forsinkelse for passasjerene. NSB har ingen oversikt over om ulempene fører til færre passasjerer.

— Vi har ingen oversikt over det nå, men det er klart at man må påregne en viss reduksjon. Denne uken er det høstferie. Kommende uke får vi et klarere bilde, sier Lødding.

Han har ingen tall på hva stengningen koster selskapet.

— Det er litt for tidlig å si. Fakturaene kommer inn etter hvert og det kan være at vi får noe igjen på forsikringen.