Kommunen har trolig vært den eneste i landet som krever betaling for oppbevaring av lik. Innkrevingen ble innført av administrasjonen i kommunen, og har aldri blitt behandlet av politikerne.

Helomvending

Da avisen Askøyværingen kontaktet kommunen om saken, ble ordningen stoppet med umiddelbar virkning.

— Vi legger innkrevingen på is til i høst. Da vil vi legge frem saken for politikerne, sier økonomisjef Odd Magne Utkilen til avisen.

Begravelsesbyråene ble varslet om kommuneadministrasjonens nye krav i fjor sommer. Siden da har byråene vært nødt til å betale hver gang de har brukt sykehjemmet Helsetunets kjøle- og bårerom.

Regning til pårørende

— Vi ventet i det lengste med å sende regningen videre til avdødes pårørende. Vi håpet at kommunen ville endre praksis, sier begravelsesmann Frode Mikkelsen til avisen.

I det siste har imidlertid byrået hans sett seg tvunget til å overlate betalingen til de pårørende.

Mikkelsen har tatt opp saken med Begravelsesbyråenes Forum, som vil legge saken frem for Helse- og sosialdepartementet i høst.

- Avdøde har allerede betalt

Ifølge den nye hygieneloven er sykehjem pålagt å ha et kjølerom til oppbevaring og stelling av lik.

Overfor kommunen har Mikkelsen påpekt at avdøde personer som har bodd på hjemmene, allerede har betalt leie for husets fasiliteter. Han har også påpekt at politiet har bedt begravelsesbyrået om å bruke Helsetunets kjølerom ved plutselige dødsfall.

- Uverdig

Sokneprest Øystein Skauge synes kommunene bør avstå fra å skaffe seg inntekter på denne måten.

— Dette er smålig og uverdig av kommunen, sier han til Askøyværingen.

SNUR: Økonomisjef Odd Magne Utkilen sier Askøy kommune vil slutte med innkrevingen umiddelbart.
Arkivfoto: Helge Skodvin