— Det er en merkelig kuvending fra Utenriksdepartementet dersom de frigir MTB-ene til et britisk sikkerhetsselskap, sier Svein Johnsen i Clear Ocean.

I går skrev BT at britiske CAS Global skal kjøpe seks demilitariserte missiltorpedobåter fra Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO).

— Jeg må si jeg er overrasket over dette, sier Johnsen.

Stanset i tolvte time

For ett år siden fikk selskapet hans tilslaget på å kjøpe det tidligere skole- og forsyningsskipet KNM «Horten» for 45 millioner kroner. I siste liten stanset Utenriksdepartementet handelen ut fra nye opplysninger om at fartøyet muligens skulle bevæpnes og settes i kampen mot piratene i Adenbukta.

— Vi la aldri frem noen planer om å bevæpne KNM «Horten». Det er en historie en del norske medier og Utenriksdepartementet snekret sammen, sier Svein Johnsen.

— Planen vår var hele tiden å hjelpe Somalia med fiskerioppsyn. Ved å sikre fiskernes arbeidsforhold, ville dette gi staten en tryggere inntektskilde.

Forskjellsbehandling

Nå føler han og selskapet seg forskjellsbehandlet.

— MTB-ene er en betydelig mer aggressiv fartøytype, og det forundrer meg at departementet skal være villig til å slippe disse ut av landet til et selskap som attpåtil vedgår at de skal brukes til sikkerhetsoppdrag. Vi gikk aldri ut og sa at vi skulle bruke KNM «Horten» til antipiratvirksomhet. Likevel ble våre planer torpedert, sier Svein Johnsen.

— Hvordan kan Utenriksdepartementet holde kontroll med hva MTB-ene egentlig vil bli brukt til? spør han.

— Og hva skjer hvis en tidligere norsk MTB blir bordet og overtatt av pirater? Det vil ta seg pent ut, legger han sarkastisk til.

KNM «Horten» skulle være del av en større flåte Clear Ocean ville etablere for å drive fiskerioppsyn utenfor Somalia.

— Forsyningsskipet skulle bli sentral i dette arbeidet. Nå er arbeidet stanset opp etter at kjøpet vårt ble stoppet. Vi føler at vi ble straffet for å legge all informasjon på bordet, sier Svein Johnsen i Clear Ocean.

Ikke ferdig i UD

Utenriksdepartementet opplyser at det foreløpig ikke er gitt eksporttillatelse til de seks MTB-ene CAS Global vil kjøpe. Det er ikke engang sikkert dette trengs. MTB-ene skal nemlig ombygges og fremstå som sivile fartøyer før de forlater landet.

— Saken er ikke ferdigbehandlet hos oss, og det er derfor ikke naturlig at vi kommenterer den på det nåværende tidspunktet. Vi er i dialog med avhendingsmyndighetene i Forsvaret, sier underdirektør Frode O. Andersen ved kommunikasjonsenheten i Utenriksdepartementet.

— De som ville kjøpe KNM «Horten» mener seg forskjellsbehandlet?

— Det er en urimelig påstand siden behandlingen av MTB-saken ikke er ferdig, sier Andersen.

Passer i Nigeria

CAS Global har blant annet kontor i Nigeria. Direktør Arild Nodland i rådgivningsselskapet Bergen Risk Solutions mener MTB-ene vil være attraktive til sikkerhetsoppdrag utenfor kysten der.

— Flere britiske sikkerhetsselskap opererer der, og mange leier båter i og utenfor Nigeria for å sikre skip, offshoreinstallasjoner og borerigger mot piratangrep. Disse båtene blir bemannet med nigerianske soldater, sier Nodland.

Han har ikke kjennskap til CAS Global. Bergens Tidende prøvde også i går å komme i kontakt med selskapet, men ble bare møtt av en telefonsvarer.

STANSET: Utenriksdepartementet stanset salget av skole- og forsyningsskipet KNM «Horten».
BT-ARKIV HELGE SUNDE