Bro & Tunnelselskapet krevde erstatning etter at en bil dundret inn i bompengestasjonen den 10. september i fjor. Førerens forsikringsselskap vil foreløpig ikke betale fordi de mener det tok uforholdsmessig lang tid å reparere skadene.

— Det er ikke tvil om at If har ansvaret i denne saken, men vi mangler vesentlig dokumentasjon for å kunne beregne og utbetale beløpet, sier Jack Frostad, informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

Tapte inntekter

Bro & Tunnelselskapet forstår ikke hva mer de skal dokumentere.

— Vi har gjort det som er mulig i denne saken. Vi har gitt If dokumentasjon på tidsrommet, sier administrerende direktør Tore Skulstad.

Selskapet krevde omkring 300.000 for materielle skader. Disse er oppgjort. I tillegg krevde de 3,3 millioner for tapte inntekter for den perioden bomstasjonen ikke registrerte passerende biler.

— Noe av problemet er at vi ikke har fått ordentlig svar på hvor lenge bomstasjonen var ute av drift, sier Elisabeth Hoff Thrane, advokat i juridisk avdeling i If.

Blinket ikke

Bomstasjonen var fullstendig ute av drift fra 10 september til 14. oktober. I tillegg fungerte den dårlig i noen uker etter at det nye utstyret var på plass. Flere biler passerte uten at det blinket.

— Vi stiller spørsmål ved tidsbruken, og lurer på om det ikke hadde vært mulig å finne et midlertidig tiltak for å ta inn bompenger mens de ventet på det nye utstyret, sier Jack Frostad.

Tore Skulstad mener pengene ikke kunne vært krevd inn på en annen måte.

— Dette er et elektronisk system, og det ville ikke ha fungert å kombinere det med en manuell bod. Statens vegvesen ville heller ikke ha akseptert at vi satte opp hva som helst her, sier Skulstad.