Selskapene vil ikke bli tatt med buksene nede; få bekreftet at ineffektivitet er den egentlige årsaken til at kundene deres flås på strømregningen fire ganger i året.

Nå må et hundretall kraftselskaper purres av sin egen bransje for å stille opp i konkurransen Nettmåling 2002.

Føket i været

Strømregningen til Ola og Kari har føket i været det siste året. Og nettleien folk må betale for å få strømmen ført frem til boligen, spriker fra selskap til selskap, som vestlandsværet fra dag til dag.

Konkurransen Nettmåling 2002 arrangeres av bransjen selv, og skal avsløre de flinke i klassen — og de dårlige.

Energibedriftenes landsforening (EBL) er skuffet over at så mange av medlemmene deres har unnlatt å melde seg på til denne nettmåling-konkurransen

Kun 35 våget å delta

«Vi ønsker oss større oppslutning enn i 2001. Da deltok kun 35 nettselskaper», skriver bransjebladet EBLforum.

Gjennom Nettmåling 2002 får kundene vite den egentlige årsaken dersom de må betale så mye mer i nettleie enn strømkunder andre steder i landet.

EBLforum legger ikke skjul på at noe er riv ruskende galt med nettleien, og skriver: «Norske nettselskaper må forbedre sin effektivitet, og det betyr at den må måles. Måling av effektivitet gjøres ved å sammenlikne med andre nettselskap, gjennom Nettmåling 2002».