Høyres gruppeleder i bystyret, Dag Skansen, mener kritikken fra partikollega Ragnhild Stolt-Nielsen er meningsløs.

- Bryggen aldri ekskludert

- Jaha? Hva var problemet KrF hadde med det forslaget da? sier han med henvisning til at KrF trakk seg fra byrådet tirsdag.

Stolt-Nielsen får ikke bare motbør fra sine egne. I KrF er de slett ikke enig i at Bryggen-alternativet var så dødt som byrådslederen vil ha det til.

- Bryggen ble aldri ekskludert. Slike diskusjoner hadde vi ikke, sier avtroppende KrF-byråd Dag Inge Ulstein.

I bystyret mener mange politikere at tunnel ved Kjøttbasaren aldri vil bli realisert. Derfor har bybanedebatten de siste ukene i like stor grad handlet om plan B som plan A.

Ulstein avviser ikke at Bryggen kunne endt opp som plan B hvis ikke det hadde vært for at 15 representanter fra Frp og Høyre trosset sin egen byråd tirsdag og stemte for Aps forslag.

Ville stoppe lang tunnel

- Det lå ikke inne i kompromisset mellom byrådspartiene at Bryggen skulle velges vekk. Vi ønsket å få frem konsekvensene ved å bygge tunnel i området rundt Kjøttbasaren. Det som ble sagt var at vi skulle utrede dette alternativet, og så skulle det legges frem som egen sak i bystyret. Trolig ville det da blitt opp til det neste bystyret å ta stilling til hvor Bybanen skulle gå, sier Ulstein, med henvisning til et scenario der Kjøttbasaren ikke lar seg realisere.

I Høyre og Frp spør flere seg hvorfor ikke KrF tok dissens i bystyret etter at Filip Rygg gikk av og lot de tre store partiene Høyre, Ap og Frp bli enige om et bybaneforlik. Da mener flere at tirsdagens byrådskrise, som endte med at KrF trakk seg ut, kunne vært unngått.

Dag Inge Ulstein er ærlig på at en av årsakene til at KrF inngikk dette forliket var at de ønsket å stoppe Peter Motzfeldts gate som alternativ.

Jeg er interessert i å gjøre en innsats for Høyre

Martin Smith-Sivertsen

- Bakgrunnen for at vi ikke har ansett dette som aktuelt er at vi ønsker å nå Torget, sier Ulstein.

Høyres Robert Monsen forstår ikke hvorfor byrådslederen er overrasket over at de stemte for Ap sitt forslag.

- Vi måtte passe på at det som vi avtalte ikke inneholdt detaljer som kunne misforstås. Partiene kan ikke oppfatte vedtaket på forskjellige måter.

Ragnhild Stolt-Nielsen presiserer gårsdagens utsagn.

- Det jeg ga uttrykk for i går var at jeg var overrasket over antallet Høyre— og Frp-politikerne som stemte for merknaden. Det var antallet som var det vesentlige i mitt svar, sier Stolt-Nielsen.

Hun mener fortsatt byrådets innstilling slo fast at Bybanen ikke skulle gå over Bryggen.

Vil ikke snakke om gjenvalg

- Når vi regulerer banen til å gå i tunnel i området ved Vetrlidsallmenningen så kan den bare gå der, og ikke på Bryggen. Og når det står at Bryggen skal være bilfri, da er Bryggen både bil- og banefri. Men det er tydelig at det går an å legge forskjellige tolkninger av det samme innholdet i vedtaket, sier Stolt-Nielsen.

I Høyre er misnøyen svært stor med hvordan Stolt-Nielsen har håndtert denne saken. Monsen vil ikke kommentere om Ragnhild Stolt-Nielsen blir byrådslederkandidat før valget i 2015.

-  Jeg forstår hvorfor du spør. Men det må du spørre lederen for nominasjonskomiteen om.

Stolt-Nielsen sier at hun opplever å ha stor støtte i partiet.

- Dette har vært en vanskelig sak, jeg har fått mange henvendelser fra mennesker i partiet som vil gi uttrykk for at støtter meg, og opplever også å ha støtte i bystyregruppen, sier hun.

I dag skal nominasjonskomiteen i Høyre ha sitt første møte. Før det ønsker Stolt-Nielsen ikke å si om hun stiller til gjenvalg eller ei.

Tidligere Høyre-topp, Martin Smith-Sivertsen (49), er en av dem som har vært nevnt som aktuell byrådslederkandidat. Han ønsker seg tilbake til bystyret, men vil ikke svare på om han kunne tenke seg å være listetopp.

- Det vil være å foregripe begivenhetene. Jeg er interessert i å gjøre en innsats for Høyre, men det er nominasjonskomiteen som må komme med forslag til liste, sier Smith-Sivertsen.