Med et nyinnkjøpt VIP-kort i vesken sto en tilfreds Line Færøvik Hamre i køen til nattklubben Exodus i Bergen forrige helg. Ifølge kortselskapet Vipkort Norge skulle hun komme gratis inn.

— I døren fikk jeg beskjed om at avtalen hadde gått ut for lenge siden, og at de ikke ville ha noe med dette selskapet å gjøre, forteller 18-åringen fra Åsane.

Hun ringte Vipkort Norge for å si opp avtalen og få tilbake de 1200 kronene hun hadde betalt.

  • De ga meg bare beskjed om at de to ukene med angrefrist var gått ut. De gjaldt nemlig fra den dagen pengene var trukket fra kontoen, og ikke fra når jeg fikk kortet. De sa at det var Postens feil at det hadde tatt så lang tid.

Venneverving

Flere andre jenter fra Bergen har hatt den samme opplevelsen. Sveta Yakovehuk (18) fra Paradis føler seg svindlet etter at hun er blitt nektet gratis inngang både på Exodus og Mojo Club, steder kortselskapet hever å ha rabattavtaler med.

  • Vi kjøpte kortet for å spare penger ved å komme gratis inn på disse stedene. Det hadde vært et veldig godt tilbud om det var sant. Nå føler vi oss bare lurt, sier Yakovehuk.

Inngår man en avtale med selskapet, kan man velge mellom en månedlig betaling på 150 kroner pluss et etableringsgebyr på 200 kroner, eller en kontantbetaling på 2000 kroner.

— Det at selskapet har opptrådt så useriøst og uprofesjonelt er det som opprører meg. Pengene er ikke det verste.

Yakovehuk fikk prisrabatt for å oppgi numrene til 15 venninner da hun meldte seg inn. Disse ble oppringt, og tolv av dem kjøpte kortet.

Få steder med rabatt

Nylig mottok jentene et brev med logoen til en rekke selskaper hvor de angivelig skulle få rabatt. Blant annet oppgir kortfirmaet å ha avtaler med Carlings, Jernia, LeneV, B. young og Synsam. En ringerunde viser at ingen av disse kjedebutikkene gir rabatter i Bergen. I brevet står det at man, ved å bruke kortet, kan spare 11.664 kroner i året ved vanlig forbruk.

  • Vi har jo bare rabatt på noen få av stedene. Du skal handle mye på BikBok og spise mye på Burger King for å spare elleve tusen i året, sier Therese Stegen (18) fra Minde.

I ettertid ser hun at det var flere ting som burde fått varsellampene til å blinke.

  • De snakket med meg i en halvtime på telefonen første gangen, og de var veldig opptatt av om vi trodde på det de sa. De spurte om det flere ganger.

Stegen har nå sendt kortet tilbake til firmaet i håp om å få avsluttet avtalen.

  • Vi har i alle fall lært en ting av dette; stol aldri på telefonselgere, sier hun.

- Skriftlige avtaler

Ledelsen i Vipkort Norge gir nattklubbene skylden for at jentene ikke kommer inn.

— Vi har skriftlige avtaler med disse stedene, men når de ikke blir fulgt er det ikke så mye jeg får gjort før vi får en klage. Jeg kan dessverre ikke stå utenfor klubbene om kvelden og følge med på om de respekterer avtalen, sier daglig leder Jørn Wilhelmsen.

Endre Søraas, daglig leder på Exodus, mener avtalen med Vipkort Norge er brutt for lenge siden.

Olliver Chipco, som driver med markedsføring for Mojo Club, lover at jentene nå slipper inn med VIP-kortet, men vet ikke hvor lenge det vil vare.

— Avtalen ble midlertidig startet opp igjen for noen dager siden. Den kan vare kort eller lenge. Det kommer an på om Vipkort Norge holder det de lover. Sist vi avsluttet avtalen var grunnen at vi ikke fikk det vi var lovet. De hadde ikke ansatt nok folk til å holde oppe kundeforholdene, forteller Chipco.

Jørn Wilhelmsen i Vipkort Norge legger seg imidlertid flat når det kommer til selskapets behandling av Line Færøvik Hamre, som ville ha pengene tilbake.

— Loven sier klart at kunden har to ukers angrerett fra de mottar varen. Vi har drevet dette selskapet siden 1999, og vi hadde ikke kunnet holde på så lenge om vi ikke fulgte loven. Jeg beklager hvis noen på vår kundeservice har uttalt seg feilaktig angående dette.

bt.no presiserer om VIP-kort:

En tidligere artikkel om denne saken inneholdt enkelte feil og upresise formuleringer:

  • Kundene klaget på at de kun fikk rabatt på noen få av forretningene som var nevnt i et brev fra Vipkort. Ifølge selskapet skyldes dette at generelt informasjonsmateriell ble sendt ut til kunder i hele Norge. De vedgår at et av fem ark i konvolutten kunne misforstås, men påpeker at en liste over deres samarbeidspartnere i Bergen var tilgjengelig på Vipkorts nettsted.
  • Da artikkelen ble publisert på nett, ble overskrift og ingress endret. Bergens Tidende presiserer at det ikke var dekning for å påstå at kundene var «Rundlurt av Vip-kort».
  • Vipkort Norge ble anklaget for å ha brutt en skriftlig avtale med utestedet Exodus. Kortselskapet hadde angivelig forpliktet seg til ikke å inngå rabattavtaler med andre utesteder i Bergen. Så langt Bergens Tidende har klart å bringe på det rene, inneholder kontrakten ingen slik klausul.

– Våre kunder ble derfor urettmessig nektet adgang til utestedet, sier Jørn Wilhelmsen, daglig leder i Norsk Faktura Tjeneste AS, selskapet som eier Vipkort Norge.

- USERIØST OG UPROFESJONELT. Line Færøvik Hamre (bak fra venstre), Sveta Yakovehuk, Therese Stegen (foran fra venstre), Maren Sandvik og Victoria Dolgaya synes ikke at Vipkort Norge har holdt det de lovet.
Høvik, Tor
DYR PLAST: VIP-kortet koster 1200 kroner i året.
Høvik, Tor