Trafikkforholdene for privatbiler i Bergen sentrum er ikke enkle. Det er en ønsket utvikling fra politikerne for å strupe privatbilismen gjennom sentrum.

Flaskehals til irritasjon

Et problem som ikke minker, men heller øker forurensningen fra bilene i sentrum, er flaskehalsen i overgangen mellom Fjøsangerveien og Strømgaten.

Store deler av dagen står minst 50 biler i kø i venstre felt langs siste del av Fjøsangerveien ved Bystasjonen. Noe som bidrar til lokket over Bergen.

Tre felt løser problemet

Bergen Næringsråd ønsker tre felt i slutten av Fjøsangerveien, slik at de kan gå inn i de tre feltene som er i Strømgaten. Kollektivfeltet som før til høyre.

— Dette ble beskrevet på møtet som en rimelig enkel ting å få til, så vi venter nå i spenning på en løsning fra Statens vegvesen, sier Atle Kvamme, kommunikasjonsansvarlig i Bergen Næringsråd.

Møtet Kvamme viser til finner du mer om i artikkelen:

Ta av trafikkøyen

Kvamme sier forslaget om endring for å løse flaskehalsen ved Bystasjonen kom fra et av medlemmene i Bergen Næringsråd som ferdes der hver eneste dag og synes dagens løsning er merkelig. Dette er innfartsåren der alle retninger møtes fra nord, sør og vest.

— Her skal alle som er på vei inn til sentrum skvises inn i ett felt. Dersom man tar en meter av trafikkøyen i krysset, og gjør små endringer som åpner opp for mer spredning av trafikken, vil det løse mye, mener Kvamme.

Han synes det er underlig prioritering at der som 90 % av trafikken går til venstre, er bare ett av kjørefeltene for vanlig privattrafikk, mens det går to felt til høyre.

Utålmodig

  • Her bør man kunne ha to felt langs hele veien forbi Bygarasjen og mot venstre retning Grieghallen. Mot høyre forbi biblioteket og jernbanen er det ikke så mye trafikk og de fleste skal opp forbi Byporten, sier Kvamme.

Han er utålmodig etter å få en avklaring. - Det er to måneder siden møtet vi hadde med Bergen kommune og Statens vegvesen, i vår verden er det rimelig lang tid, så nå ser vi frem til svaret, sier han.

- Blokkerer for

  • Et av problemene er at en del av de som står i venstre felt i Fjøsangerveien, skal sørover i Lars Hilles gate. De blokkerer for dem som skal nordover i Lars Hilles gate, sier politioverbetjent Jan Petter Selle i Trafikkseksjonen ved Sentrum politistasjon.

- Hva mener du bør gjøres her?

— Det er veikontoret som må ta stilling til dette. Dessuten er dette en politisk sak. En ønsker å redusere biltrafikken gjennom sentrum, sier Selle.

Politiet gjennomfører jevnlig kontroller med folk som tar sjansen på å kjøre i kollektivfeltet inn i Strømgaten.

Sterke meninger på bt.no

Bt.no-leserne har flere forslag til løsninger på problemet:

Det hadde vel vært bedre å starte kollektivfeltet i neste kryss. Da hadde køen sluppet å stå pga. de som skal tilbake mot Danmarks plass, skriver Jan Inge Wik.

Må være den dårligste trafikkløsningen i Bergen. Langs Bystasjonen burde det fint gå an å legge opp høyre felt til de som skal ned langs Grieghallen og venstre felt til dem som skal opp til venstre mot BI. Kollektivfeltet kunne begynt rett etter lyskrysset. Vil tro at dette hadde løst opp køen som står og spyr ut eksos ved Bystasjonen praktisk talt hele dagen fordi alle må stå i ett felt. Hele krysset innbyr til forurensning, irritasjon og aggressiv kjøring , skriver E. i debatten på bt.no.

Det beste hadde kanskje vært å vurdere om grunnlaget for kollektivfeltet lenger er til stede, og heller la kollektivfeltet begynne i Lars Hilles gate utenfor Grieghallen et sted, melder Bilist.

Vurderer teknisk løsning

I Statens vegvesen er de veldig klar over problemene i Fjøsangerveien.

— Vi ser på de tekniske løsningene. Dersom det er teknisk mulig å utvide med tre felt inn i Strømgaten, blir det opp til andre å avgjøre om det skal gjøres, sier seksjonsleder Arild Hegrenæs i Statens vegvesen til bt.no.

Hegrenæs regner med at de er ferdig med sine tekniske vurderinger i uke 49.

Skal strupe privatbilismen

- Slik vi har oppfattet det, har det vært et politisk ønske å strupe privatbiltrafikken gjennom sentrum. Er dere kommet på nye tanker?

— Nei, det politiske målet ligger fast. Det Bergens Næringsråd ønsker er å finne en bedre praktisk løsning for trafikken gjennom krysset, sier kommunaldirektør Ove Foldnes i Bergen kommune til bt.no.

- Hva mener du om forslaget om å utvide Fjøsangerveien til tre felt i møte med Strømgaten?

— Vi vil avvente hva Statens vegvesen sier. Det er i første rekke deres jobb å vurdere om det er teknisk mulig og trafikksikkerhetsmessig forsvarlig. Når deres innstilling foreligger vil Bergen kommune ta stilling til dette, sier Foldnes.

Hvilken løsning mener du er den beste?

TOMT TIL HØYRE: Trafikken fra Fjøsangerveien til høyre forbi Hovedbiblioteket er liten. Forslaget med å utvide til tre felt til høyre, gjør at en må flytte litt på trafikklyset på trafikkøyen. FOTO: Pål Engesæter