Flere av Kiwi-butikkene i Bergen konkurrerer om å selge flest mulig plastposer til kundene sine. Etter det Åsane Tidende vet, har butikkene lister med et rangeringssystem, der butikkene scorer høyere, dess flere plastposer som selges i forhold til salgssummen på kvitteringene. Butikkene har også individuelle lister der de ansatte på hver butikk rangeres i posesalg.

Blant butikkene som følger denne rangeringsordningen er Kiwi på Toppe, Kiwi på Ulset, og Kiwi på Tertnes.

På Kiwis egne nettsider opplyser den stadig voksende kjeden at de gjør ulike tiltak for å spare miljøet. Blant tiltakene er et nytt kassekvittering-system, der kundene nå kun får utskrevet kvittering om de selv ønsker det. Etter det kjeden opplyser, skal dette spare miljøet for omlag 22.400 kilometer med ubenyttede kvitteringer.

– Skal stoppes

Vi kontakter distriktssjef i Kiwi Vest-Norge, Jan Roger Henriksen.

– Er denne typen konkurranse forenelig med Kiwis grønne profil?

– Nei, dette er ikke et opplegg som Kiwi sentralt står bak. Det har lenge vært en problemstilling at for mange plastposer har blitt delt ut, uten at de har blitt slått inn i kassen. Dette er nok et tiltak for å forsøke å sørge for at en får betalt for alle posene som deles ut til kundene. Marginene er ganske små i denne bransjen, så butikkene forsøker å spare inn de pengene de taper på svinn av poser. Jeg ser imidlertid at dette ikke virker helt heldig utad, og jeg vil kontakte butikkene for å få det stoppet, sier han til Åsane Tidende.

– Ingen konkurranse

Henriksen understreker at det ikke er meningen de ansatte skal være «firkantet» i forhold til posesalg til kundene.

– Vi skal være litt romslige. Om en kunde har handlet varer, og betalt, og trenger en ekstra pose, skal kunden selvsagt få det. Vi skal yte kundene god service, sier han.

– Vet du hvor mange butikker som er med på denne konkurransen?

– Nei, som sagt er ikke dette noe Kiwi-kjeden har arrangert. Jeg vet ikke om noen premie, så jeg ville heller ikke kalt det noen konkurranse, sier han videre.

Miljøposer

Henriksen forteller videre at Kiwi tilbyr sine kunder miljøvennlige poser, som kan kjøpes for rundt sytten kroner.

– Disse miljøvennlige posene anbefaler vi alle å kjøpe. De kjøpes for en liten sum, og når de er slitt ut, får du en ny gratis. Om det selges mange eller få plastposer, tror jeg ikke har veldig stor miljøbetydning, selv om færre selvsagt er bedre enn flere. Folk bruker dem til flere ting, som bossposer. Når det gjelder denne rangeringsordningen i disse butikkene, skal den stoppes, avslutter han.

Er det greit å konkurrere om plast-posesalg? Si din mening i kommentarfeltet under:

ER MED: Kiwibutikkene i Åsane konkurrerer om å selge plastposer til kundene sine. Kiwi på Tertnes er en av butikkene som er med.
Andreas Isaksen