— Byggingen av Bybanen er delt opp i fire hovedoppdrag. Det er reguleringsplaner, kjøreveg, rullende materiell og driftsorganisasjon, opplyser planansvarlig Håkon Rasmussen.

I går var en hel haug med håpefulle banebyggere samlet til informasjonsmøte i Bergen rådhus. Første runde er såkalt prekvalifisering. Det betyr at de som vil delta i den endelige konkurransen om de forskjellige oppdragene, må overbevise Bergen kommune og bybanekontoret om at de duger. Fristen for å levere nødvendig dokumentasjon er 8. april.

Stortinget i mai

— Deretter vil vi plukke ut fem til syv deltakere for hver av de fire oppgavene. Disse vil da bli invitert til å levere inn anbud til i midten av mai. De første kontraktene regner vi da med blir inngått i løpet av juni, sier Håkon Rasmussen.

Innen den tid vil forhåpentligvis Stortinget ha rukket å behandle Bergensprogrammet, som totalt er beregnet til ca. 4 milliarder kroner for perioden 2003-2003. - Jeg ser av Stortingets kjøreplan at Bergensprogrammet skal behandles i løpet av mai. 23. april skal styringsgruppen for Bergensprogrammet samles og kvalitetssikre alle elementer som skal være med, sier byråd for miljø og utvikling, Tom Knudsen.

2,2 milliarder

Bybanen er selve rosinen i pølsen i Bergensprogrammet, og gjennom stortingsbehandlingen vil også finansieringen av Bybanen bli klarlagt.

— Prisen pr. i dag er beregnet til 2,2 milliarder kroner fra Kaigaten til Flesland, og da er vognmateriellet ikke regnet med, sier utviklingsansvarlig Lars Alsaker til BT. Men kontraktene som skal inngås i første omgang gjelder bare til og med Nesttun. Prisen dit er beregnet til knappe 1,2 milliarder.

Krever god fremdrift

De fremmøtte på gårsdagens informasjonsmøte fikk klar beskjed om at det kreves god fremdrift i arbeidet som skal gjøres. For reguleringsplanene er målet at hele strekningen Kaigaten-Nesttun skal være endelig vedtatt senest høsten 2003. Derfra går prosessen ufortrødent videre med byggeplaner og bygging.

Ca. tre år vil det ta å gjøre hele strekningen kjøreklar, regner Alsaker med. Altså trafikkstart i 2007.

Uavklart om Kronstad

Men fremdeles er det uavklart om Bybanen får benytte Kronstadsporet, som NSB ikke har bruk for lenger.

— Vi vil snart få oss forelagt to rapporter om kostnadene ved å ta i bruk Kronstadsporet, og også omfatter terminal ikke i fjellet for Haukeland sykehus. Kostnadene vil avgjøre om vi skal skrinlegge den løsningen eller gå videre. I tillegg til dette må vi også ha noen runder til med Jernbaneverket og NSB før alt er klart, sier Lars Stendal, som er prosjektleder for Bybanen.