RUNE SOLHEIM

Mona Larsen vil selv ikke snakke om Slottets bestilling av regntøyet, men etter det BT erfarer oppsto interessen fra Slottet etter at et utvalg med designer fra designutstillingen Norway Today i Berlin ble invitert til Skaugum.

Fire år med utvikling

Etter fire år med utvikling og testing slipper Mona Larsen de nyutviklete regntøysettene ut på markedet. Emellino, som merket heter, er Øko-Tex 100-godkjent, klasse 1 som betyr at det ikke er giftstoffer i dem. Øko-Tex er et miljøstempel innenfor tekstilproduksjon.

Mona Larsen har lang erfaring med å lage arbeidstøy. Hun er blant annet kvinnen bak de oransje kjeledressene til Vegvesenet. I tillegg har hun designet klær for det norske skiskytterlandslaget. Disse erfaringene har hun brukt når hun skulle utvikle regntøy til barn.

Fluoriserende symboler

— Jeg har lagt stor vekt på trafikksikkerhet. I Bergen er det jo ikke bare mørket vi plages av, men også skumre gråværsdager. Jeg har derfor tatt i bruk fluoriserende symboler, maken det som brukes på yrkesklær hos voksne som må bli sett. I tillegg er regntøyet utstyrt med reflekser, forteller hun.

I mange år har Mona Larsen forsynt uniformerte nordmenn med klær. Både på Vinmonopolet og på Posten ser du resultater av hennes design. Men for fire år siden fikk hun en skade i skulderen som gjorde at hun måtte trappe ned tegnearbeidet. Det var da hun fikk tid til å utvikle ideen hun hadde med bergensbarnas yrkesklær: Regntøyet.

— Jeg har satt ganske mange og høye krav til plaggene. Både slitestyrke, komfort, miljøvennlighet og synlighet måtte være på topp. Derfor har det tatt tid å få dette til, forteller Larsen.

— Hvorfor skal man ikke kunne kombinere finstasen med et regnplagg, spør Larsen som selv er småbarnsmor.

Produsert i Danmark

Selve materialet som regntøyet er laget av, er produsert i Norge. Men for å sette sammen klærne, måtte Larsen til Danmark., blant annet på grunn av de fluoriserende symbolene som skulle smeltes på med varme.

Regntøyet til Mona Larsen henger på den norske delen av designutstillingen Norway Today i Berlin.

— Jeg skynder meg langsomt når det gjelder omsetning og markedsføring. Har jeg et salg på 5000 plagg om tre år, er jeg fornøyd. Foreløpig satser jeg på det norske og senere det skandinaviske markedet. I tillegg har NAF vist interesse, sier Mona Larsen.

REGNGLEDE: - Barn som opplever regnglede har stått i sentrum for meg under utviklingen av dette regntøyet, sier designer Mona Larsen i Emelle Design som holder til på Verftet.<br/>Foto: KNUT STRAND