• Vi kan ikke rope ulv, ulv, sier informasjonsdirektør.

«Kan du la dieselbilen stå»? lyder oppfordringen i en pressemelding fra Bergen kommune.

Meldingen ble laget mandag, men ble ikke tatt med i kommunens nyhetsbrev før tirsdag ettermiddag. Og nå er faren over, ifølge Meteorologisk institutt.

— Det ser ut til at den kalde perioden er forbi, og vinden øker i sørøstlig retning fra i morgen kveld av, sier vakthavende meteorolog Steinar Skare ved Vervarslinga på Vestlandet.

Vil ikke snakke om responsen

Ifølge informasjonsdirektør Eva Hille i Bergen kommune, lå saken som toppsak på kommunens nettsider i går. Den ble besøkt av 2600 personer, men det er usikkert hvor mange som leste selve saken. Hille har heller ikke sjekket effekten av oppfordringen.

— Vi har ikke talt hvor mange biler som har kommet inn til sentrum, men vi har sett at det er blitt mindre luftforurensing, det blir feil å relatere det direkte til antall biler, sier hun til BT.

— Denne gangen har det ikke vært så veldig dramatisk. Det har vært høyere luftforurensning tidligere denne vinteren, sier Hillle.

- Hvorfor informerte dere ikke mediene?

— Vi sender ikke ut med mindre det er viktig å nå ut med budskapet utenom det vi legger på nettsidene, vi vil jo ikke rope ulv, ulv. Vi vurderte det mandag til at nivåene ikke var høye nok til at vi skulle gjøre noe annet enn å legge det på nettsidene, sier Hille.

Den eneste meldingen kommunen mente var viktig nok til å sende ut mandag, var en sak om nye informasjonstavler på Byfjellene.

Ingen medier har heller omtalt kommunens oppfordring til dieselbileierne.

Har forsøkt datokjøring

Prognoser fra Meteorologisk institutt tydet på at det skulle bli kaldt vær med rolige vindforhold og oppholdsvær i begynnelsen av denne uken.

Dermed fant Bergen kommune ut at de ville be eierne av biler som går på diesel om å la kjøretøyet stå. Fire av ti biler i Norge går på diesel.

Tidligere har kommunen prøvd virkemidler som datokjøring. Da byrået stengte sentrum for halve bilparken i 2010, og fylket satte opp ekstraavganger med dieselbusser, skapte det bare mer problemer.

Forskning viser nemlig at dieselmotorer er den store synderen når det gjelder NO2-utslipp. En dieselbil slipper ut opptil 70 ganger så mye NO2 som en bensinbil. Tyngre kjøretøy, som busser og lastebiler, er enda verre.

Skyss har 343 dieselbusser. Slike busser har utslipp tilvarende 300 bensinbiler.

Mye forurensning

Ferske målinger i Bergen viser mye forurensing av gassen nitrogendioksid (NO2). Det var bakgrunnen for at Bergen kommune laget et generelt helseråd og oppfordret folk til å la dieselbilen stå de nærmeste dagene.

Bergen kommune ønsker å redusere NO2-utslippene og har søkt Samferdselsdepartementet om å få muligheten til å innføre miljødifferensierte bompenger. Dette innebærer å øke bompengene for personbiler som går på diesel, ifølge kommunen.

Hva synes du om informasjonen fra kommunen? Diskuter under:

VILLE IKKE SENDE UT PRESSEMELDING: Informasjonsdirektør Eva Hille.
EVA SYNNØVE AAS