For ikke lenge siden, bestemte Stockholm kommune seg for å bestille 3000 biler som går på bioetanol.

Nå kaster Bergen kommune seg på den alternative drivstoffbølgen.

Det melder finansbyråd Henning Warloe på kommunens egen nettside.

— Jeg vil ha et møte med bensinstasjonkjedene, der jeg kommer til å be om at de snarest tilbyr dette drivstoffet til bergenserne. For å få en fortgang, kommer Bergen kommune bare til å fylle bilene våre hos bensinstasjoner som tilbyr biodrivstoff.

Warloes stab har regnet ut at Bergen kommunes 700 biler hvert år slipper ut 1700 tonn karbondioksyd i atmosfæren.

50 prosent reduksjon

— I løpet av noen få år, vil vi redusere utslippene av CO2 fra kommunens biler med 50 prosent. Etter hvert skal vi bytte ut mange av dagens biler med kjøretøy som kan gå på biodiesel eller bioetanol, sier Warloe i pressemeldingen.

Med «noen få år» mener finansbyråden åtte.

I første omgang skal utslippene være redusert med 25 prosent innen 2011.

Det er ikke første gang Bergen kommunes bilpark skal bli mer miljøvennlig.

På slutten av 1990 tallet, satte kommunen i gang storinnkjøp av el-biler. I januar i år kunne BT fortelle at kun fire av kommunens over 750 biler er elektriske.

- Liten miljøtroverdighet

Hordaland Natur og Ungdom synes Warloes tanke er god.

— Det er et veldig bra initiativ. Vi håper og regner med at de følger opp også med andre tiltak for å kutte utslipp i kommunen, for eksempel videokonferanser i stedet for å reise på møter, og å bruke tog i stedet for fly på reiser, sier leder Pernille Hansen.

Men hun er likevel ikke helt fornøyd med Warloe.

— Det er et problem at Henning Warloes miljøtroverdighet undergraves av at hans eget parti i går var med på å bestemme at det skal åpnes nye parkeringsplasser i sentrum. Det er det mest effektive en kan gjøre for å få mere trafikk i sentrum, sier Hansen, og føyer til:

— En ting er hva slags gode forslag du går ut med, noe annet er politikk i praksis.

Lillebø, Jan M.