Meteorologisk institutt har sendt ut OBS-varsel om vanskelige kjøreforhold i fjellet på Vestlandet på grunn av sterk vind og snø.

Flere veier i Hordaland og Sogn og Fjordane er stengt på grunn av dårlig sikt og rasfare.

I Sogn og Fjordane er Fv 55 Esefjorden på strekningen Balestrand — Dragsvik stengt på grunn av fare fra ras. Det samme gjelder for Fv 152 Ulvastad - Menes i Balestrand kommune, og Fv Veitastand på strekningen Hafslo - Veitastrand, og Rv 13 Lono - Rødal på strekningen Suldal.

Stengte fjelloverganger

Flere fjelloverganger er stengt eller har kolonnekjøring:

  • Rv 13 Vikafjellet er stengt. Blir ikke åpnet i dag.
  • Rv 15 Bilingen bom - Ospeli, på strekningen Strynefjellet. Kolonnekjøring på grunn av uvær.
  • Rv 52 Hemsedalsfjellet. Kolonnekjøring på grunn av uvær.
  • Fv 50 Hol - Aurland er stengt på grunn av uvær.
  • Fv 53 Tyin - Årdal kan bli stengt på kort varsel. Snø- og isdekke, stedvis redusert sikt.
  • E 134 Vågslidtunnelen - Liamyrene bom, på strekningen Haukelifjell er det kolonnekjøring på grunn av uvær.
  • Rv 7 Hardangervidda er stengt på grunn av uvær.

Lang ventetid

Trafikkoperatør Ove Amundsen i Statens vegvesen forteller at det er svært krevende kjøreforhold over fjellet tirsdag.

— Vår anbefaling er at folk lar være å kjøre over fjellet hvis de kan. Hvis noen absolutt må bør de forberede seg godt, sier han.

Før du kjører over fjellet bør bilen ha full tank, og kjettinger, slepetau, ekstra klær og mat og drikke bør være med i bilen.

— Man skal være forberedt på hendelser, og på at man kan bli stående i kulden i flere timer, sier Amundsen.

E 16 over Filefjell var tidligere stengt da flere vogntogn hadde kjørt seg fast på vinterføret. Nå er veien åpnet igjen for kolonnekjøring.

Det er også kolonnekjøring på Rv 52 over Hemsedalsfjellet.

Måtte kjøre kolonne

— Her er det 4-5 timers ventetid på øst-siden. Så folk må smøre seg med tålmodighet og forberede seg godt før de legger ut på tur, sier Amundsen.

Da Ketil Solvik-Olsen og Bård Hoksrud skulle prøve de mest trafikkerte øst-vest alternativene ble det kolonnekjøring på tre av fire strekninger.

— Da vi møtte brøytebiler i Haukelitunnelene tenkte jeg: Hva skal de gjøre, brøyte veggen i tunnelen eller biler som kommer imot? Dette er ikke bra!

Det sier statssekretær Bård Hoksrud, som tirsdag var på vei hjem fra Bergen på E134 over Haukelifjell.

Mandag og tirsdag harpolitisk ledelse i Samferdselsdepartementet og Natur og Ungdom duellertpå strekningen Oslo-Bergen. Hoksrud og statsråd Ketil Solvik-Olsen har kjørt de fire mest aktuelle hovedvei-alternativene, Natur og Ungdom har tatt Bergensbanen.

— Kjøringen gir perspektiv

— Det er noe helt annet å kjøre veiene selv og treffe dem som bor langs veien, enn å lese rapporter. Utredningene fra Statens vegvesen om alternativene er veldig bra, men kjøringen gir et annet perspektiv, sier Ketil Solvik-Olsen.

- Hva er det som slår deg?

— Folk har et veldig eierskap til «sin» vei. Brøytebilsjåføren jeg har sittet på med deler av Rv7 kjenner hver skavl over Hardangervidda, men har ikke noe forhold til de andre alternativene. For folk på Fagernes er E16 livsnerven i samfunnet, sier Solvik-Olsen.

KOLONNEKJØRING: Det ble kolonnekjøring på tre av fire strekninger da Ketil Solvik-Olsen og Bård Hoksrud prøvde de mest trafikkerte øst-vest alternativene.
Samferdselsdepartementet
KJØRTE TIL BERGEN: Mandag reiste samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og statssekretær Bård Hoksrud hver sin rute fra Oslo til Bergen, og to andre ruter tilbake dagen etter.
Samferdselsdepartementet
DÅRLIG SIKT: På Haukelifjell er det kolonnekjøring på grunn av uvær
Skjermdump vegvesen.no