Kapteinen på det norskregistrerte «Norbar» lå i lugaren sin og sov da de to lasteskipene dundret inn i hverandre i tett tåke, litt nordøst for Ågotnes, og sør for Kalvaneset lykt. Styrmannen sto til rors.

— Jeg våknet av et smell. Du ser jo på metallet der at det smalt skikkelig, sier kaptein Nils Tollaksvik, og peker på baugen.

— Var situasjonen dramatisk?

— Slike situasjoner kan alltid være dramatisk før en får oversikt over skadene, sier «Norbar»-kapteinen.

Over vannlinjen

Begge fartøyene hadde fått skader i baugen, men langt over vannlinjen. Lasteskipene tok seg inn til Skoltegrunnskaien for egen maskin. Der ble skipene inspisert av Sjøfartsdirektoratet og Veritas. Begge fikk tillatelse til å gå videre innenskjærs.

Fartøyene ble påført skader på babord side av baugen. Etter skadene å dømme, må fartøyene ha vært nær ved å frontkollidere. Mye tyder på at de to lasteskipene må ha stevnet nesten rett mot hverandre. Skadene viser at «Norbar» har skurt langs skutesiden på «Hanseatic Sailor» etter det første sammenstøtet.

For tidlig med skyld

— Det er likevel for tidlig å si noe om hendelsesforløp og skyld, sier sjøfartsinspektør John Ramsøy, som i går snakket med mannskapet på begge fartøyene.

Det er ikke avklart om det vil bli avholdt sjøforklaring.

Politiet fikk melding om kollisjonen 03.45 natt til mandag. Det ble fort klart at det ikke var nødvendig med noen redningsaksjon. Politiet tok rutinemessige alkotester av dem som sto til rors på begge fartøyene, men ingen av mannskapene var påvirket.

Kaptein Nils Tollaksvik på «Norbar» vil ikke uttale seg om hendelsesforløpet.

— Da jeg fikk klær på meg og kom på dekk, lå skodden tykk som grøt i området, sier han imidlertid.

God plass

Begge fartøyene var utstyrt med radar. Slik forholdene var, må de ha brukt den til å navigere etter. Farvannet på kollisjonsstedet er ikke spesielt trangt.

«Norbar» er 58 meter lang og eies av Norbar Minerals i Haugesund. Skipet var på vei fra Kristiansund til Haugesund da det smalt. Det var fire besetningsmedlemmer om bord, to på vakt og to som sov. «Hanseatic Sailor» er registrert på Barbuda og Antigua, samme sted som «Rocknes», som ligger med bunnen i været like i nærheten av kollisjonsstedet. «Hanseatic Sailor» er 77 meter langt og 826 bruttotonn. Fartøyet eies av Hanseatic Schiffart und Schiffartsmanagement i tyske Bremen. Ingen av skipene hadde last om bord da de kolliderte. «Hanseatic Sailor» har et mannskap på syv. Mesteparten av besetningsmedlemmene på de to fartøyene er norske.

KRAFTIG BULK: «Norbar» ble påført størst skader i kollisjonen i Hjeltefjorden.<p/>FOTO: ARNE NILSEN