Sikkerhetskontrollen: Dyr å drive, irriterende for passasjerene.

Aldri har vi brukt mer penger på å la oss sjekke for tannpasta og andre «våpen». Bare på Flesland betaler vi til sammen 100 milioner kroner dette året i såkalt security-avgift.

Flyplassen får også stadig flere sikkerhetsvakter. I 2003 holdt det med 36 vakter. I dag jobber rundt 200 sikkerhetsvakter på Flesland.

— Vi ansetter hele tiden, sier sikkerhetsansvarlig Lasse Solberg.

- Har hatt noen episoder

Men køene er fortsatt lange. Strengere regler, større trafikk og dårlig plass får skylden.

Det siste året har ventetiden litt for ofte bikket timen, sier flyplassledelsen. Nå lover de bedring før sommertrafikken. Rundt 1,5 millioner passasjerer skal ut eller inn i løpet av sommermånedene.

— Vi har måttet erstatte en del personell. I løpet av neste uke skal vi ha 20 nye vakter på plass, sier terminalsjef Alf Sognefest.

Samtidig kommer en ny sikkerhetssluse i drift.

Klager

— Når folk klager, så er det oftest på grunn av kø og forsinkelser. Og med god grunn, sier Sognefest.

— I snitt tar kontrollen mindre enn ti minutter. Men vi har hatt noen episoder i det siste, vedgår lufthavnsjef Dag Jarle Aksnes.

Han sikter blant annet til onsdag for to uker siden, da en passasjer fikk med seg usjekket håndbagasje inn i avgangshallen. Alle måtte gjennom kontrollen på nytt.

Skylder på «gjøk»

  • Det er det mest forferdelige. Man har folk som kanskje skal videre til Beijing. Men på grunn av en eller annen gjøk, så går det fløyten, sukker Alf Sognefest.

Men dårlig plass og for få ansatte må også ta skyld for den daglige ventingen, sier han.

— Vi jobber knallhardt for å få ned køtoppene, understreker lufthavnsjef Aksnes.

Utbytte: tomflasker

Behovet for alle vaktene og all kontrollen kom med de nye, strenge EU-reglene som ble innført i 2004. En viktig skjerpelse kom i 2006, da det som hovedregel ble forbudt å ha flytende væske i håndbagasjen.

— For passasjerene er det ikke kommet nye tiltak siden væskeforbudet. Men andre regler er blitt innskjerpet, blant annet når det gjelder adgang til flyplassen og sjekk av ansatte. Vi kan ikke si at vi ikke er glad for sikkerhetstiltakene, men det er kanskje ikke alle tiltak som gir like stort utbytte, sier Sognefest.

— Hvilket utbytte har dere av væskeforbudet?

— Mye tomflasker. Bosspann på bosspann, smiler Sognefest, men føyer kjapt til:

— Det var litt flåsete sagt.

Nye regler

Likevel er det ingen hemmelighet at verken flyselskapene, flyplassene eller myndighetene er begeistret for de fantasifulle forbudt-listene. Allerede sommeren 2007 var samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) klar på at væskeforbudet måtte bort.

Det kan bli lenge å vente. Forskere jobber med utstyr som skal kunne oppdage flytende eksplosiver ved å gjennomlyse bagasje. Men ingen kan si når dette kan tas i bruk.

Et nytt regelverk kommer trolig likevel i april neste år, opplyser Bjørn Erlandsen, informasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet. EU-kommisjonens flysikkerhetskomité har blant annet sett på om listen over forbudte gjenstander kan kortes ned.

— Men dette skal behandles i EU-kommisjonen. Det er umulig å spå utfallet, understreker Erlandsen.

- Kjempebra!

Inntil videre får vi gjøre som Cathrine Horn (19). I avgangshallen på Flesland pakker hun samvittighetsfullt ned kontaktlinsene sine i en bitte liten plastpose.

Sammen med venninnene Ane Gilje (19), Marie Skogrand (18) og Marit Skogstad (18) er hun på vei til Toscana. Hva jentene synes om kontrollene?

— Kjempebra! Det tar jo veldig lang tid, men det gir sikkerhet.

— Blir dere tryggere med kontaktlinsene i en plastpose?

— Vel. De har sikkert en grunn til det.

Er du glad for kontrollen på flyplassene? Bruk kommentarfeltet.

Bjarte Trettenes (MMS)
HÅVARD PRESTEGÅRDEN
HÅVARD PRESTEGÅRDEN