Mens busselskapene i årevis har slitt med å få nok folk til å kjøre buss, får Fjord1 inn langt flere søknader enn de har jobb til.

I hele sommer har transportselskapet, som skal stå for driften av Bybanen, søkt etter vognførere og trafikkledere. Til nå er det i snitt mer enn fire søkere for hver av de 26 vognførerstillingene.

Blant de vordende trafikklederne, som skal overvåke trafikksituasjonen i byen, har over 80 personer søkt på 10 stillinger.

Halvparten bussjåfører

– Ut fra hvor vanskelig det har vært å få folk til å bli bussjåfører, er dette formidabelt. Bybanen er noe nytt og spennende for mange. Det tiltrekker, spekulerer Knut Werner Holsæter. Han er rekrutteringssjef i Fjord1.

Holsæter mener det virker som bybanekjøring er et statusprosjekt for mange av søkerne.

– Mange fra bussnæringen søker seg til Bybanen, sier Holsæter. Han anslår at over halvparten av søkerne har bussertifikat. Men sertifikatet er ikke et krav. Den vanlige lappen, klasse B, holder for å kjøre vognsettene på 32 meter.

– Søkerne jeg har snakket med trekker frem at både systemet og materiellet er nytt. At det er automatisk regulert og på skinner gjør at det er mindre ulykkesrisiko, sier Holsæter.

Som Flytoget

Karl Fredrik Tangen, førstelektor ved Markedshøyskolen, tror det først og fremst er et trangt arbeidsmarked som snakker – ikke statusen.

– Arbeidsledighet er den viktigste forklaringen for god tilsøking. Men Bybanen har noen ting i seg som gjør at den kan konkurrere om arbeidstakerne, sier Tangen.

Han bruker Flytoget som eksempel på merkevarebygging.

– De har klart å gjøre noe med seg selv som arbeidsplass. Designen på uniformen har fått mye omtale. De har klart å løfte seg over konkurrenter i arbeidsmarkedet, sier Tangen.

Dørene for nye søknader lukkes om litt over en uke. I januar skal de 26 som får jobbene begynne opplæringen. Alle skal også gjennom en stresstest for å måle evnen til å håndtere kritiske situasjoner.

– Målet er å få 125 søkere. Det kom inn seks stykker bare i løpet av helgen. Får vi inn et par stykker om dagen, skal vi være fornøyde, sier Holsæter.