— Det gamle systemet var enklere. Før kunne jeg gå på bak og klippe kortet på automaten der. Nå må jeg frem til sjåføren og si hvor jeg skal, så skriver han ut kvittering. Det tar jo lengre tid og lager mer køer, sier Christer Johanson.

Det nye billettsystemet på bussene ble introdusert i Bergen Sør i april. Tidligere er det installert på bussene i Sunnhordland og Nordhordland. Snart står hele Bergen for tur, inkludert Bybanen. Passasjerene må derfor venne seg til den nye ordningen - og helt nye begreper. Det heter ikke lenger billett eller kort, men «reiseprodukt». Månedskort har fått navnet PeriodeSkyss, mens det nærmeste man har klippekortet heter KontantSkyss.

«Sjekk inn vellykket»

Blant dem BT har snakket med, har noen opplevd overgangen som smertefri, andre har hatt store problemer.

— Virker det ikke i dag heller? Nå er jeg skittlei dette kortet, sier Kåre Vemmelvik. Han har akkurat entret bussen på Danmarks plass for å ta den daglige turen fra jobben og hjem til Seim i Lindås. Det er bare ett problem: Etter at han fikk det nye Skysskortet, får han feilmelding hver gang han skal ta bussen hjem.

Bussjåfør Stein Brandal lar nåde gå for rett, og forklarer Vemmelvik at kortet hans trolig er kodet slik at det kun virker fra sentrum. Selv om det ikke er noen prisforskjell innen Bergen, er kortene likevel kodet for å virke i visse soner.

«Sjekk inn vellykket» blinker avleseren tilbake når kortet fungerer. Om ikke norsken er helt stødig, skal det nye systemet ha mange fordeler.

— Pling var best

En av dem er den innebygde GPS-en som på nye busser både gir informasjon til passasjerene om hvilket stopp de er på, og til sjåføren om hvordan han ligger an i forhold til ruten. For passasjerer med månedskort - unnskyld: PeriodeSkyss - vil dessuten «innsjekkingen» gå raskere når alle lærer seg at de bare trenger å holde kortet foran avleseren, ikke stikke det nedi slik de gjorde før.

  • Det går seg til. Mange har spørsmål, og da tar det litt tid å forklare alt. Mange har ikke lest informasjonen og ser ut som et stort spørsmålstegn. Men det er blitt bedre for hver uke, sier Brandal.

Han har jobbet som bussjåfør siden 1978, og har opplevd tre forskjellige systemer. Han husker tilbake til de gode, gamle «plingkortene».

  • De manuelle billettmaskinene var nok de raskeste å betjene. Og så ble vi grådig gode i hoderegning. Men for dem som skal føre statistikk, er nok dataskjermene mye bedre, sier han.

Polsk begeistring

Brandals kollega Grzegorz Sobieraj, som fører en overfylt rute 21 stødig gjennom Fana, synes systemet er «kjempefint».

— Ingen problem. Men mange har ikke lest om det i avisen. Da må jeg forklare de, sier han.

Mens vi snakker, kommer det stadig på passasjerer med den gamle typen kort om bord. De ser forvirret på den nye maskinen, og blir vinket forbi av Sobieraj.

  • Nå har det gått fire uker, og mange har ennå ikke fått skiftet kort. Men det får gå en stund til, sukker han.

For polakken med ett års fartstid i Norge, er det nye systemet en stor fordel. Han slipper å pugge alle stoppested på de ulike rutene, med sine rare ø-er og æ-er. Alt står på skjermen.

  • Hvis noen skal til Soreide, finner jeg det her og trykker på Soreide, viser han henrykt.

Er du fornøyd med det nye billettsystemet?