— Det ble en skikkelig nedtur, sier Paul Erik Hansen.

— Det var ikke noe særlig å stå der oppe i over en time. Vi skal ikke tilbake igjen her og vi kommer ikke til å ta banen igjen. Nå skal vi heller reise med Flåmbanen, sier Hansen.

Sønnen gråter og er skremt av opplevelsen. Og datteren sier «vil ikke opp, vil ikke opp » når bt.nos reporter møter familien nede ved bunnen av gondolbanen. Familien var på vei opp da banen stoppet, men til toppen kom de aldri.

Kloakk i maskinrommet

  • Det er overvann som har samlet seg i maskinrommet på grunn av ekstreme nedbørsmengder de siste dagene som er årsaken til at banen stoppen, sier Britt Foster, ass driftsleder på Ulriken.

Vannet har kommet i kontakt med drivhjulet og ført til en teknisk kortslutningen.

Like før klokken 15 holder de fortsatt på med å tømme rommet for kloakk.

— Vi har hatt en slange for å tømme rommet. Dreneringssystemet virket ikke og vannet kom i kontakt med metallet og derfor skal banen ha stoppet, sier assisterende driftleder Alexander Shestahov i Ulriksbanen.

— Det stinker i gaten her, sier bt.nos reporter Sonja Ystaas som er på stedet.

Full stopp i halvannen time

Banen stoppet litt over klokken ett og kom i gang igjen først klokken 14.30.

Familien fra Danmark ble fanget i den ene gondolen på vei oppover. Totalt 14 personer er om bord i vognen, deriblant Jon Egil Ougendal.

— De sier det er en teknisk feil. Vi har fått beskjed om at det er snakk om en dieselmotor de skal koble til, en reservemotor. Vi fikk først beskjed om at det skulle ta ti minutter, sier Ougendal.

Når Ougendal snakker med bt.no på telefon har vognen stått stille i en time. Støynivået i vognen er høyt.

— Det er to barn her inne. De begynner å kjede seg litt, sier Ougendal.

De to barna kommer fra Danmark og hadde gledet seg til å komme på en ordentlig fjelltopp.

— De sier de har lyst til å komme seg opp på toppen, sier Ougendal. Foreløpig må de nøye seg med å leke på gulvet i taubanevognen.

- Høyt nok

Vognen de er i står fast et stykke forbi den første masten, på vei opp.

— Det er høyt nok ned for å si det sånn, sier Ougendal.

Foreløpig har passasjerene klart å beholde roen.

— Vi holder kontakten med de som kjører banen gjennom en telefon i vognen, men jeg vet ikke om vi får reele beskjeder om hva som faktisk skjer. De vil vel at vi skal beholde roen, sier Ougendal.

Etterlyser informasjon

Han etterlyser mer og bedre informasjon.

— Vi har fått vite at det kan ta minst en halvtime til. Det burde ikke være så vanskelig å få koblet på en dieselmotor, sier Ougendal.

— Det hadde jo vært greit å få litt mer opplysninger, hva som skjer. Det burde ikke være så vanskelig å få koblet på en dieselmotor.

Ulriksbanen bekrefter overfor bt.no at banen står fast.

Også tidligere i uken hadde Ulriksbanen driftsstans.

Det var under 20 personer i begge vognene totalt.

— De reisende som ikke ville videre fikk pengene igjen. De andre fikk bli med opp igjen, sier Foster.

Ventet i over en time

Jakob Nøtseth var blant dem som sto i kø ved nedre stasjon og ventet på banen som sto fast.

— Vi fikk først beskjed om at det var tekniske problemer fra dem som satt inne i kontrollrommet, og at dette ville ta ca. en halv time.

En halv time ble til over en time, og familien på tre ble lei av å vente.

— Vi bestemte oss for å returene billettene, men fikk klar beskjed om at det var helt uaktuelt å få penger tilbake. Vi ble regelrett beordret til å vente til den var i orden.

— Måten vi ble møtt på var veldig ubehagelig, synes Nøtseth.

- Elendig kundeservice

Etter en time fikk Nøseth og de andre ventende beskjed om at problemene skyldtes ”litt vann” i maskinrommet, og igjen ble beregnet ventetid anslått til tretti minutter.

— Vi bestemte oss selvfølgelig for å dra hjem ettersom vi hadde hørt ”vent en halv time” og ”vi refunderer ikke” gjentatte ganger, sier Nørseth som reagerer sterkt på det han betegner som elendig kundeservice.

- Skal få pengene igjen

  • Selvfølgelig skal denne familien få refundert billettene sine, sier banefører Charles Walter.

Han beklager det dersom noen av kundene har opplevd å bli behandlet dårlig.

— Problemet i begynnelsen var at det ikke var mulig å vite hvor lang tid det ville ta å tømme maskinrommet for vann.

- Men det er vel ingen grunn til å være ubehagelig mot kunder?

— Det var nok en stressende situasjon for den som jobbet der. Som sagt var det ikke mulig å gi et klart svar på hvor lenge de ville måtte vente. Og billettene kan de komme med til oss, så kan jeg garantere at de vil få pengene tilbake, sier Walter.

- Skal ikke skje

Britt Foster, ass driftsleder på Ulriken, bekrefter ovenfor bt.no sent lørdag kveld at billettene vil bli refundert.

— Det er også tre års varighet på billettene, så det er opp til passasjerene om de ønsker å bruke de ved en senere anledning.

Hun påpeker at det er faste prosedyrer som følges under en driftsstans.

— Først må vi finne ut av problemet og få passasjerene ned igjen. Først etter det har vi anledning til å returnere billetter, sier Foster.

— Vi informerte så godt vi kunne underveis, men vi beklager at ventetiden ble lang.

- Har du noe å si til familien som følte seg dårlig behandlet?

— Det er selvfølgelig beklagelig dersom de følte at de ikke ble godt nok ivaretatt. Det skal ikke skje. Men de er hjertelig velkommen til oss for å få pengene tilbake, sier driftslederen.