Det ble holdt sektorkontroll på Sotra i går fra kl. 14 — 22.

Statens vegvesen stilte med 24 inspektører fra Bergen, Haugesund og Stavanger. De var strategisk plassert på Straume, Bildøybakken, Skogsvåg, Ågotnes og Beinastaden. Ni inspektører var plassert på Straume med forpost og fotobil.

Her er resultatet fra Straume

  • Antall kontrollerte kjøretøy - bilbelte: 1877
  • Antall utstedte bilbeltegebyr: 44
  • Andre gebyrer (manglende førerkort, vognkort, slitte dekk): 10
  • Utstedte mangelsedler på teknisk tilstand: 12
  • Kjøreforbud / Avskilting for forskjellige forhold: 11
  • Anmeldelse: 1
  • Fotobil kontrollerte 1776 kjøretøy. 13 begjært avregistrert.

- Skal bare

— Det er en grunn til at vi er på veiene. Den prisen de må betale er jo ubetydelig i forhold til det å berge liv, sier Arve Løtveit som er inspektør ved Statens Vegvesen.

Ifølge Løtveit sier mange førere uten bilbelte at «de skal bare». Inspektørene får ofte høre «har bare» og «skal bare».

— Det er litt leit. Det er jo en grunn til å bruke bilbelte, sier han oppgitt.

— Det har også vært veldig mange avskiltinger her, sier Løvold.

- Veldig mange

Vegvesenet har en egen plass for avregistrerte biler like ved Sartorparken. Da bt.no var på stedet, var seks biler parkert der uten skilter.

— Det er nattåpent og det gjør ikke akkurat trafikken mindre, sier Arne Løtveit, en av inspektørene på stedet.

Den ene bilen etter den andre ruller inn på posten. Flere førere har latt være å bruke bilbelte og enda flere biler har «feil» farge på oblatene.

— Vi sjekker alt. Lette kjøretøy, tunge kjøretøy og tohjulinger. Vi ser på bilbeltebruk, begjæringer, lys og andre avvik, sier Løtveit.

- Ikke kjekt

En TTE Toyota kommer rullende inn til siden. Føreren, Kjetil Bergesen, kveler motoren.

IMG_0379.JPG
CAMILLA A. LEGLAND

— Dette er yrkesjåførerens verste fiende. Jeg har erfaring med dette her, sier han.

I passasjersetet sitter Øystein Kleppe, eieren av bilen.

— Det er ikke det kjekkeste som finnes dette her. Jeg får håpe det ikke koster meg så mye, sier han.

Full sjekk

Inspektør John Kåre Larsen går i gang med å sjekke Toyotaen. Lysene først.

— Du må fjerne de nedre parkeringslysene. De er ulovlige, sier han.

På stedet må Øystein Kleppe demontere parkeringslysene.

— Er det ikke gøy å sjekke rånebiler? spør Bergesen inspektøren.

— Jeg liker ungdomsbiler, så lenge alt er i orden, sier Larsen.

Rånebil

SENKET: Inspektør John Kåre Larsen sjekker fargen på fjærene. Han mistenker at bilen har ulovlig senkesett.
CAMILLA A. LEGLAND

Mens inspektøren sjekker Toyotaen, tomme for tomme, tar eierne en sigarett.

Etter at Larsen har sjekket bilen på datasystemet til veivesenet kommer han tilbake.

— Okei gutter. Jeg tror denne bilen er senket, sier han.

Kleppe protesterer.

— Den er ikke det. Det er jo en TTE Toyota. Den skal være slik, sier han.

Nok et avvik

Larsen tviler. Han mistenker at fjærene er lakkert sort for å skjule at det er montert på senkesett. Hvis det er senkesett på biler, er fjærene røde.

— Nå må dere hoste opp dokumentasjon på felgene og senkesettet, for jeg kommer til å notere dette, sier Larsen.

— Det er så pirkete. Det er så vanvittig mye som er ulovlig i dette landet, sier Bergesen høyt.

Eieren og sjåføren får lov å kjøre av gårde, men med et avvikskjema i hanskerommet.

Larsen ser etter dem.

— Det er jo ikke vondt ment. Jeg vil jo ikke ødelegge kvelden deres.