Aksjon Leseløve, som skal skape varig leselyst, fant sted i perioden 15. september — 1. desember. Nå er tallene klare, og de viser at deltakerne har lest minst en halv million bøker i løpet av aksjonen.

— Oppslutningen har vært overveldende. Det er utrolig at leseaksjonen har blitt så populær på bare tre år, sier arrangør Steinar Høiback i Norli til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Sammen med forlaget Damm har bokhandlerkjeden klart å få 33 000 skolebarn på 450 skoler med på aksjonen. I åpningsåret deltok 25 skoler.

100 bøker hver

Konkurransen var i år delt inn i fire regioner, Østlandet, Vestlandet, Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag. På Vestlandet stakk andreklassen på Espevær skole av med seieren. Elevene leste hele 100 bøker hver.

Vinnerklassen fra i fjor leste 70 bøker hver. Årets vinner satte med andre ord ettertrykkelig rekord. Det voldsomt høye antallet bøker skyldes at bøker for elever fra første til fjerde klasse ikke behøver å inneholde like mange bokstaver som voksenbøker. Og at konkurranseånden har vært på topp.

— Vi har hatt leselyst i fokus på timeplanen. Vi har hatt en halvtime høytlesing på skolen hver dag etter skolestart. Bøkene får elevene velge selv. I tillegg får elevene én time i uken der de trekker seg tilbake og leser selv, sier klassestyrer Jenny Hatlevik på Espevær skole.

Hatlevik opplyser at også foreldrene har vært aktive deltakere på hjemmefronten, med å motivere barna og å lese med dem.

Leselyst

  • Tilbakemeldingene fra skolene har vært entydig positive, og elevene har overgått hverandre i å prøve å lese flest bøker, sier Høiback.

For hver leste bok fikk elevene lov til å henge opp et Leseløve-klistremerke i klasserommet. Når antallet har passert både en og to tusen har det vært vanskelig å ikke legge merke til konkurransen.

En stor internasjonal undersøkelse fra i fjor viste at norske 15-åringer leser aller minst av ungdom i OECD-land. Intensjonen med Aksjon Leseløve har vært å få barn til å lese bøker og å skape varig leselyst hos de yngste.

ý Vi i Norli ønsker å sette denne problemstillingen på dagsordenen. Skolen er en stor kunde av oss, og dette er vår måte å gi noe tilbake. Vi legger heller ikke skjul på at vi som bokhandel er avhengig av at fremtidige generasjoner også leser bøker, sier Høiback.

I tillegg til heder og ære, får vinnerne en dagstur på forlagsbesøk til Damm.