RUNE VALDERHAUG

For om lag et år siden ble den daværende flyruten mellom Bergen og Skien plutselig lagt ned. Siden har flyplassen på Geiteryggen ved Skien vært truet av nedlegging. Men Skien kommune og lokalt næringsliv har jobbet iherdig for å få etablert nye flyforbindelser. Nå har man omsider lykkes.

Bak den nye ruten står det nyetablerte selskapet Vildanden, som eies av kommunen og det lokale næringslivet i Skien. Vildanden har inngått avtale med flyselskapet Coast Air om å operere ruten, stå for markedsføring og billettsalg. Coast Air har også gått inn med en eierandel på 20 prosent i Vildanden.

Oljetrafikk

I første omgang har Coast Air satt inn et 19 seters Jetstream 31-fly. Men styreleder Tore Sundvor i Vildanden tror det raskt blir trafikkgrunnlag for et 50 seters fly.

Planene om ny flyrute har vært lansert flere ganger, men er blitt utsatt på grunn av problemer med å skaffe fly og kapital. Men nå er alt klart, forsikrer Sundvor.

— Vi har savnet en fast flyrute mellom Skien og Bergen. Vi vet det er trafikkgrunnlag, og har stor tro på det vi nå setter i gang. Det er tross alt 100.000 mennesker i vårt område, som har Geiteryggen som sin nærmeste flyplass. Både Norsk Hydro og Statoil har mange ansatte, som bor i Skien/Grenlandsområdet og pendler til jobb i Bergen og Nordsjøen, sier Tore Sundvor.

Fra Ibsen til Grieg

Coast Air regner med at den nye ruten har et potensial på 30.000 passasjerer årlig. Ifølge Sundvor vil man i første rekke satse på forretningstrafikk. Og de mange pendlerne knyttet til olje- og gassindustrien på Vestlandet vil utgjøre en betydelig del av trafikken.

Sundvor mener også at det ligger god symbolikk bak ruten.

— Vi har helt bevisst hentet navnet på selskapet vårt, Vildanden, fra vårt bysbarn Henrik Ibsens litteratur. Så litt morsomt sagt, blir jo flyruten til Bergen den raskeste forbindelsen mellom Henrik Ibsen og Edvard Grieg, humrer han.