Allerede 27. februar seilte cruiseskipet «Saga Sapphire» inn Vågen og klappet til kai på Bontelabo. Passasjerene får noen timer i land, før ferden går videre. Når cruisesesongen starter i februar, er det regnfylte dager som møter dem.

- Det er første dagen vi har regn. Vi er kjempefornøyde, sier Carole-Ann og Fred Galbraith fra Basingstoke i England.

Drømmen om nordlyset

Ekteparet er på vintercruise i Norge med «Marco Polo», og i Bergen på sesongens andre dag. En kjapp tur på Fløyen ble det tid til, og de fikk sikret seg noen suvenirer til familiens yngste der hjemme.

De var på jakt etter nordlyset på sin andre norgestur, og en stjerneklar kveld i Alta ga full uttelling.

- Vi ble ikke lovet noen ting, men det var laget en flott ramme rundt det hele. Vi fikk en flott kveld på Alta Golfklubb, forteller Galbraith.

Reiselivsdirektør Ole Warberg var i Nord-Norge samtidig, men så ikke noe til nordlyset. Han er likevel fornøyd. Antall besøkende til Bergen når stadig nye rekorder.

- Hovedoppgaven vår er å bidra til å øke antall reisende til Bergen og regionen, spesielt i kjøpesterke segmenter og i lavsesong, sier Warberg.

Han er også opptatt av å inspirere til mer samhandling i næringslivet.

Moderne skip

- Det er mange som leverer tjenester og produkter til reiselivet, ikke bare næringen selv. Alle tjener på at alt er av høy kvalitet og at sesongen blir mer helårlig, sier Warberg.

Forurensningen fra skipene bekymrer ikke.

BUSSTUR: Noen velger organiserte utflukter med buss til og fra skipet, mens andre tar beina fatt og utforsker byen bare en spasertur unna.
UTVIDET: Turistsjefen i Bergen, Ole Warberg og markedsansvarlig i Bergen og Omland Havnevesen, Helen Hovland er kjempefornøyde med at cruisesesongen stadig blir lengre.

- Det er mange nye skip. De er bygget med moderne teknologi og rensesystemer, sier han.

I fjor varte sesongen fra februar til oktober. Bergen hadde 311 cruiseanløp, og nok en rekord var sikret med nesten en halv million passasjerer. I år er 330 anløp planlagt, til neste år enda flere. Flest engelskmenn kommer hit.

- Det har vært en økning i antall passasjerer fra USA og Tyskland, mens det har vært en nedgang f.eks. fra middelhavslandene, forteller Helen Hovland, som er markedsansvarlig for cruisetrafikken for Bergen og Omland Havnevesen.

Hun er allerede i gang med å fylle kaiene med cruiseskip i 2015.

Naturen selger

- De norske fjordene er den sterkeste merkevaren i Skandinavia. Vi ser også at mange cruiseturister ikke bare er interessert i naturen, men også i kulturen og samfunnet vårt. De vil ikke bare se en ny havn hver dag, men vil vite hvordan vi lever, sier Warberg.

I strategiarbeidet for Cruise Norway AS, som er et felles markedsføringsorgan som retter seg mot cruisemarkedet, heter det at «Norge skal være den ledende destinasjon for naturbaserte cruiseopplevelser i Europa».

- I 2012 inntok Bergen prestisjefylt plassering på verdens Top 50-liste over verdens mest besøkte havner regnet etter antall passasjerer, sier Hovland.

Ønsker flere tilbud

På Turistinformasjonen i Bergen har de allerede travle dager.

- De som tar et cruise på denne tiden forventer ikke pent vær og rikelige tilbud. Vi sender dem til Fløyen og ulike museer. Hanseatisk Museum er en liten perle, og de kunstinteresserte drar til KODE, sier avdelingsleder Inger Balean.

Hun mener gjestene ønsker det samme som før; det beste vi har å by på.

- De er her i veldig begrenset tid. Vi skulle hatt en busstur også vinterstid. De fleste tilbudene starter i mai, men Riga Cruise har heldigvis startet fjordturer til Mostraumen fra 1. mars. Det er en veldig fin tur, og når sesongen stadig utvider seg er det knallbra å ha et tilbud å komme med, sier hun.