Uthevet sitat:

Vi sier ikke nei, hvis noen er i alvorlig tissenød

GERT ATLE GUNDERSEN

ØIVIND ASKEIRIK BREKKE (foto)

Hver etasje er på 3500 kvadratmeter, så det er betydelige arealer som er skapt ut av fjellgrunnen. Men det er jo også tidens smarte løsning: Få bilene under jorden, vekk fra gatene og utnytt den ledige plassen nedi fjellgrunnen.

Til våren blir det enda bedre: I mai skal også den nye boltreplassen, i friluft oppå parkeringsdelen, stå ferdig.

Bergens Tidende fikk i går en omvisning på anlegget. Adm.direktør i Grieghallen AS, Gert Atle Gundersen, forteller at anlegget egentlig et flerbruksanlegg. Det øverste parkeringsdekket er konstruert for å dekke også andre oppgaver: Her kan det legges messehall, utstillinger og konferanser. Den første konferansen er faktisk booket inn allerede i oktober. Da stenger de av denne etasjen, mens de parkerende kan bruke de to nederste garasjeanleggene som vanlig.

Kongresser og utstillinger

Det er egentlig plass til 3500 mennesker til bords, men rømningsveiene er bare godkjent for 2000, forteller Gundersen.

Den øverste etasjen er påspandert 18 millioner til ekstra ventilasjon, varme, kjøling, lyssetting, toalettanlegg og kjøkkendel.

Tissetrengte bilister har derimot ikke noe tilbud. Toalettanlegget er bare beregnet for arrangementer — og er låst for de parkerende.

— Men vi sier ikke nei, hvis noen er i alvorlig tissenød, opplyser Gert Atle Gundersen.

Innkjøringen til anlegget ligger i Lars Hilles gate, mens utkjøringen er lagt til Strømgaten. Trafikken til parkeringsanlegget vil derfor i liten grad påvirke gatenettet rundt Grieghallen.

Anlegget er videoovervåket, men uten fysiske vakter i garasjen. Brannvarsling er koblet direkte opp mot Bergen Brannvesen og Grieghallens egne ansatte, forteller direktør Hans Salomonsen i Carpark, som skal drifte anlegget.

Han legger til at de har solid erfaring med denne praksisen, og kjører 40.000 parkeringsplasser i landet på samme viset.

Sikkerhet

— Egne vakter i Oslo følger med anlegget på døgnbasis via TV-skjermer. De melder fra til våre egne folk i Bergen som kan være på plass etter noen minutter, eller politiet dersom de oppdager alvorligere uregelmessigheter.

Garasjeportene er lukket om natten mellom kl. 24.00 og 06.00, bare med mulighet for utkjøring.

— Når det gjelder brannsikkerhet, er det eieren selv som er ansvarlig for å teste anlegget og se til at det fungerer. Eier har også ansvar for å dokumentere dette, opplyser brannsjef Helge Eidsnes.

— Men underjordiske parkeringsanlegg er en utfordring for oss, derfor vil vi så fort som mulig ta kontakt med eier for å utføre tilsyn med garasjeanlegget. I tillegg vil utrykningsfolkene gjøre seg kjent med anlegget, sier brannsjefen.

— Fredag testet installatørfirmaet brannalarmen. Alt virket som det skulle, forteller Gundersen.

Hver etasje er også sikret med sprinkleranlegg.

«Vann»-vittig dypt

Gundersen legger til at det er to store trappehus til garasjeanlegget. Dagslys kommer inn gjennom store glassflater. I tillegg er det rømningsmuligheter gjennom inn- og utkjøringsrampene.

I februar 2005 begynte gravearbeidet, så det har vært god fremdrift. Hullet er tolv meter dypt, og rekker åtte meter under havnivå.

— Vi var litt redd for vannsig fra Smålungeren. Men det er minimalt takket være en fjellrygg mellom oss og vannet, sier Gundersen.

Parkeringsavgiften blir 75 kroner dagen, 120 for døgnet, eller 7 kroner for hver påbegynt 20-minutters periode.

I dag åpner herligheten, med litt gratisplasser og tilhørende kakeservering sånn til lunsjtider.

FLERBRUKSHALL. I den øverste etasjen er det plass til 150 biler, men den kan også brukes til messer og konferanser. Det er plass nok, 3500 kvadratmeter og Arenum har fått en konkurrent midt i sentrum.

I VAREHEISEN. 24 tonn tar den. Fra venstre Hans Salomonsen i Carpark, Petter N. Færøvik i Grieghallen parkering AS, og Gert Atle Gundersen i Grieghallen AS.

UTKJØRING. Etter å ha svingt deg opp noen meter nærmer du deg utkjørselen i Strømgaten.