— Det blir sagt at ventilasjonssystemet i tunnelen er tipp-topp moderne. Det starter automatisk i forhold til eksos, men det fjerner ikke støvet, sier Per Olav Bessesen, konsernverneombud i Gaia Trafikk.

Bessesen forteller at støvforholdene i tunnelen er spesielt ille nå som piggdekksesongen har vart en stund.

Vil ikke kjøre i tunnelen

I går skrev BT om den pensjonerte bussjåføren Tore Mjelde. Mjelde kjører ikke lenger Løvstakktunnelen selv, og han sier han støtter de sjåførene i Gaia som heller kjører om Melkeplassen.

— Noen sjåfører, det dreier seg ikke om så mange, har kontaktet meg og sagt at de ikke ønsker å kjøre gjennom Løvstakktunnelen. Men dårlig luft i tunnelen er et tema blant sjåførene, sier Bessesen.

Verneombudet sier at man ikke kan se bort fra at dårlig luft i tunnelen har medvirket til helseplager hos noen av de ansatte.

I tillegg til dårlig luft reageres det på at sikten i tunnelen er dårlig. Bessesen tror noe av grunnen er at tunnelen ikke blir vasket like ofte som tidligere.

- Et kjent problem

— Lys- og luftforholdene i Løvstakktunnelen er et kjent problem som vi har jobbet med i mange år, sier Bernt Inge Vederhus, leder i Bergen Sporveisforening.

Vederhus kjenner ikke til at sjåfører heller kjører om Melkeplassen enn gjennom tunnelen.

— Sjåførene må kjøre den ruten de er satt opp på. Men jeg tror mange tar bevisste valg når de søker på kjøreruter og velger rutene der de unngår tunnelen, sier Vederhus.

- Fungerer som det skal

— Ventilasjonssystemet i Løvstakktunnelen er tilstrekkelig og fungerer som det skal, sier Karsten Epland. Han er prosjektleder for tunneloppgradering i Statens vegvesen.

Epland forteller at systemet består av noen sjakter som drar luften ut og andre som blåser frisk luft inn i tunnelen. Han sier også at vask av tunnelen skjer regelmessig med maskin, men han kan ikke si nøyaktig hvor ofte tunnelen blir vasket.

Når det gjelder lysforholdene i tunnelen, er de i ferd med å bli bedre.

— Vi er i gang med å skifte ut noen av armaturene, sier Epland.