— Vi er blitt mer sårbare. For å få unna klagesakene må vi både omorganisere og hente inn ressurser utenfra, sier avdelingsdirektør Svein Kornerud hos Fylkesmannen i Hordaland.

Fra 2003 og fram til i fjor doblet hordalendingene tallet på klager til Fylkesmannen. De siste to årene har økningen vært på hele 40 prosent. Selv om Hordaland bare har 43 prosent av innbyggertallet til Oslo har vi over 100 flere klagesaker enn dem.

-Stor utbygging er årsaken

Svein Kornerud mener stor boligutbygging er årsaken til klageboomen.

— Det har vært stor aktivitet de siste årene. Samtidig tar det lang tid før kalgene havner hos oss, fordi de først skal innom kommunen. Derfor ligger vi litt på etterskudd.

— Hva klager folk på?

— Vi får inn alle slags henvendelser. Folk klager når de ikke får bygge det de har lyst til og naboer klager når andre setter opp bygg som sjenerer dem, sier han.

Ber om forståelse

Nå ber avdelingsdirektøren om at klagerne er tålmodige og ikke ringer for å purre på saken sin hvis ikke det er strengt nødvendig. Telefonen blir nå bare åpen mellom 10 og 14 på hverdager for at saksbehandlerne skal kunne jobbe mer effektivt med å få klagene unna.

— Vår bønn er at publikum viser forståelse for at ventetiden er lang og innretter seg etter det. Dersom ikke det er helt nødvendig ber vi om at de lar være å ringe til oss, sier Kornerud.