ØYULF HJERTENES

KRISTINE HOLMELID

GIDSKE STARK (foto)

KNUT EGIL WANG(foto)

Båtføreren i 50-årene var synlig beruset da politiet i går ettermiddag hentet ham fra kaien hvor båten var fortøyd like nordvest for Flesland flyplass. Etter det BT erfarer hadde mannen nærmere to i promille.

Kort tid før hadde mannen gått på et skjær ved Flesland lykt. Smellen slo hull i bunnen, og vannet fosset inn i den godt 20 fot store plastsjarken.

Vann til ripen

Båtføreren klarte selv med nød og neppe å ta båten inn til kai bare noen hundre meter unna ulykkesstedet.

— Sjøen stod da til ripen på sjarken, forteller politibetjent Arne Norevik.

Sammen med en kollega var Norevik tilfeldigvis i området med politibåten «Kjølen» da mannen gikk på grunn.

Politibetjenten hadde i går ettermiddag sin fulle hyre med å lense båten for vann, samtidig som vannet fosset inn blant tomme ølflasker.

Det var fint vær og nærmest vindstille da sjarken gikk på grunn ved lykten. Ulykkesfarkosten ble etter hvert tatt hånd om av en redningsskøyte.

- Gambler med styrepils

Hordaland ligger på landstoppen i antall fritidsbåter i Norge med 42.000. I sommer skal én politibåt sørge for lov og orden blant disse.

— Med én båt sier ressurssituasjonen seg selv når vi vet hvor mange fritidsbåter vi har i fylket, sier operasjonsleder Kjell-Tore Aarnes ved Hordaland politidistrikt.

— Men vi tar det vi kommer over. Sjøtjenesten vil være operativ med tjenestemenn i hele sommer, også i helgene, påpeker han.

Aarnes tror styrepilsen er levende blant båtfolket, på tross av promillegrensen for førere av fritidsbåter er på 0,8.

— En del gambler nok på dette. Her må det en holdningsendring til, sier Kjell-Tore Aarnes.

Han synes også båtfolket bør skjerpe sin generelle ferdsel på sjøen. Mange båtførere tar lite hensyn, og durer frem uten tanke på hvem eller hva de kan komme til å skade, forteller Aarnes.

Blander sjøliv og alkohol

Norsk Folkehjelp sin statistikk over drukninger i Norge viser en sterk økning i årets fire første måneder, fra 17 til 29. Da er «Rocknes»-ulykken i januar holdt utenfor.

I 2003 var 8 av de 29 drukningsofrene påvirket av alkohol, viser tall fra Sjøfartsdirektoratet.

— Synet på blandingen av alkohol og sjøliv er ganske liberal i Norge. Båtfolket er for vant til ankerpilsen, sier Torunn Gussgard, som er rådgiver for forebyggende arbeid i Norsk Folkehjelp.

Hun håper folk bruker hodet når vi nå går inn i høysesongen for båtfyll.

— Vi vil ikke at folk skal miste kosen, men dette handler om en avveining mellom kosen og det å være full når du kjører en båt, påpeker Gussgard.

Hun tror det eneste som kan redusere omfanget av båtfyllen i sommer er dårlig vær.

— Bekjemping av dette når dessverre ikke opp i kampen om ressursene til politiet, sier Gussgard.

- Førerprøve kan hjelpe

Norsk Folkehjelp ønsker at alle båtførere må gjennom en obligatorisk førerprøve før de får lov til å kjøre båt.

Slik tror organisasjonen at ulykkestallene kan gå ned, samtidig som holdningene til båtfyllen kan endres.

— Vi ser på veitrafikken at effekten kanskje ikke hadde vært så stor, men en førerprøve til sjøs hadde likevel vært å foretrekke. Holdninger tar tid å endre, og en slik prøve kan ha en forebyggende effekt, tror Torunn Gussgard.

LENSET VED KAI: Båtføreren hadde en promille på nærmere to da han kjørte på et skjær ved Flesland lykt. Med nød og neppe tok mannen selv båten inn til denne kaien noen hundre meter unna, like nordvest for flyplassen. I går ettermiddag lenset politiet båten, samtidig som vannet piplet inn.