Definisjonen av høytidsdag er høyst varierende mellom drosjesentralene i Bergen. Norgestaxi har en ekstra høytidsdag i året enn alle oss andre.

— Du vet at det er bare dere i Bergen som gjør dette?

— Det kan være, det har jeg ikke sjekket. Vi har hatt dette i mange år, og det er i henhold til vårt takstreglement som ligger på Internett, sier daglig leder Jan Tennfjord ved Norgestaxi i Bergen.

I går betalte alle kundene til Norgestaxi 60 prosent mer enn vanlig hverdagstakst. Det synes Norges Taxiforbund er merkelig.

— Det er normalt ikke høytidstakst i dag, men vanlig søndagstakst. Det er litt spesielt, men ifølge loven har de anledning til å gjøre det, sier Wiggo Korsnes, administrerende direktør i Norges taxiforbund.

- Billigere enn rørleggere

Det er ingen felles kjøreregler for hvilke dager drosjesentralene kan definere som høytidsdager, eller hvor lenge høytideligheten varer. For Norgestaxi begynner enkelte høytidsdager klokken 22.00 kvelden før og varer til klokken 04.00 natten etter. For Taxi1 varer helligdagene helt til klokken 06.00 morgenen etter (se tabell).

Robert Aasmul i Taxi1 har ingen problem med å forsvare takstene.

— En drosjesjåfør er like mye verdt som en annen arbeidstaker. Når alle andre har fri, jobber drosjesjåførene. På helligdager er det egentlig veldig billig å ta taxi. Minsteprisen er på 240 kroner, og du kan jo ringe til en rørlegger og spørre hvor mye han skal ha for å komme hjem til deg klokken 03.00 julaften, sier Aasmul, som er administrerende direktør i Taxi1.

- Småpenger i tillegg

Bergen taxi kjørte tidligere også høytidstakst på palmesøndag, men sluttet med det for en tid tilbake.

— Vi gikk vekk fra dette, fordi vi syntes det var gammeldags, sier Jan Valeur, administrerende direktør i Bergen taxi.

Men Norgestaxi har ingen planer om å endre praksis.

— Det er ikke så dyrt å kjøre med drosje, og dette tillegget slår ikke så voldsomt ut fordi de fleste turer er så korte, sier Tennfjord, som anslår at fortjenesten for sjåførene bare øker med noen hundrelapper med høytidstillegget.

— Men hvis det utgjør så lite, kan dere ikke like gjerne kutte det ut?

— Nei, vi mener at vi bør beholde det for å beholde våre sjåfører. Vi er i en konkurransesituasjon og da er det viktig at sjåførene tjener noen kroner, sier Tennfjord.

Enklere å sammenligne

Norges Taxiforbund mener det er kundene som må være bevisste og dermed konkurrere ut aktører som tar for mye.

— Det er fri prissetting så da er det opp til kundene å velge. Da må man orientere seg. Det skal være et oppslag på siden av bilene eller man kan spørre sjåførene hvilken takst de kjører på i dag, sier Korsnes.

Men å vite hvilke priser som til enhver tid gjelder er langt fra noen enkel oppgave. De kompliserte tabellene på drosjesentralenes hjemmesider taler for seg. Men Norges Taxiforbund understreker at det skal bli enklere. Konkurransetilsynet har et forslag om såkalt parallelltakst inne til vurdering.

— Da skal det bli slik at kunden kan orientere seg om hva en ti km tur koster, enten det er høytidsdag eller vanlig dag, sier Korsnes.

Oversikten skal stå på hver taxi.

EKSTRA HØYTIDSDAG: Norgestaxi tok 35 prosent ekstra i går i forhold til en vanlig søndag. - I vårt takstreglement er palmesøndag en høytidsdag, sier Jan Tennfjord, daglig leder i Norgestaxi. ARKIVFOTO: HELGE SKODVIN
Helhe Skodvin