Gaia Trafikk vil i dag, i morgen og torsdag vise bergenserne hva selskapet mener Bergen burde satset på i stedet for bybane, nemlig MetroBuss. Bussen er nesten 25 meter lang og har plass til 186 passasjerer, hvorav 71 sitteplasser.

Tirsdag vil kjempebussen kjøre mellom Åsane Terminal og Oasen, onsdag mellom Åsane Terminal og Lagunen og torsdag mellom Åsane Terminal og Loddefjord Terminal.

Under en prøvetur fra Mannsverk til sentrum og tilbake fikk Gaia Trafikk demonstrert at en toleddet buss tar seg frem praktisk talt like lett og smidig som de toleddete. Men med tre ledd kreves det selvsagt ekstra årvåkenhet fra sjåføren sin side.

Dessuten må en god del bussholdeplasser strekkes i lengden for å kunne ta imot det lange rekelet.

Ingen omkamp

Men konsernsjef Arne Buanes i Gaia Trafikk understreker at han ikke har til hensikt å ta omkamp om bybanen, som Stortinget kommer til å vedta med overveldende flertall i løpet høsten eller vinteren.

— Det vi ønsker, er å prøve ut denne busstypen i Bergen. Vi ser på den som et spennende supplement til det øvrige kollektivtilbudet, sier Buanes.

Gaia Trafikk presenterte i løpet av fjoråret to ulike opplegg for bruk av MetroBuss. Det ene opplegget gikk ut på benytte MetroBuss på den traseen som var planlagt og nå i praksis vedtatt bygget for skinnegående trafikk - altså bybanen.

Gaias planer oppnådde positiv omtale i en rapport fra Transportøkonomisk Institutt. Men MetroBuss-opplegget ble lagt på bordet altfor sent. Flertallet i Bergen bystyre hadde for lengst bundet seg til bybanen.

Fra Åsane og Vestkanten

Det andre opplegget for MetroBuss har imidlertid sjanser til å bli realisert. Toleddete busser på strekningen Paradis, Landås, Sentrum, Fyllingsdalen kommer ikke på noe punkt i konflikt med bybanen.

— Det ville være naturlig å sette inn MetroBuss til Åsane Senter, som så kunne korrespondere med bybanen i Sentrum, sier Høyres samferdselstalsmann Hans Edvard Seim, som var med på prøvetur i går.

Arne Jakobsen fra Arbeiderpartiet er enig.

— Rutene til og fra Vestkanten, og til Flesland, bør kunne trafikkeres med MetroBuss, sier Jakobsen, som undres på om denne busstypen vil være omtalt i den varslede kollektivmeldingen for Bergen.

— MetroBuss vil ikke være nevnt spesielt. Men vi vil omtale «nye teknologier», «nye konsepter», sier spesialkonsulent Kjell Kolskogen i samferdselsetaten til Bergens Tidende.

— Og vi kan godt tenke oss å kjøre MetroBuss mellom Bergen og Sotra, sier administrerende direktør Bjørn Ove Børnes i HSD Buss.

Men det vil neppe skje noe de første årene. Først må det avklares hvem som skal drive kollektivtrafikk i Bergen fra 2008. En del av rutenettet i Bergen skal nemlig ut på anbud, har fylkestinget bestemt.

— Vi kan ikke satse på MetroBuss før dette er avklart, sier assisterende konsernsjef i Gaia, Geir-Olav Mandt.

SMIDIG: Den treleddete bussen på 24,7 meter kom seg gjennom sentrumsgatene uten nevneverdige problemer. FOTO: HELGE SUNDE