Reklamebyrået Orangeriet er i gang med å lage en omfattende kampanje som skal gå som kinoreklame, på nett og i aviser. I kampanjen vil kjente bergensere profilere Bybanen.

«Vi ønsker å knytte til oss kjente og kjære bergensere til å være ambassadører og frontfigurer for Bybanen», skriver Orangeriet i en forespørsel til byrådsleder Monica Mæland og byråd Lisbeth Iversen.

Det planlegges også minikonserter med kjente artister om bord i Bybanen, skriver byrået.

Hemmelig navneliste

Markedssjef Målfrid Vik Sønstabø i Skyss bekrefter at en slik kampanje er i ferd med å bli laget, men hun ønsker ikke å gå ut med hvilke kjente bergensere det er snakk om.

— Det må vi komme tilbake til senere. Denne kampanjen er tenkt å gå en uke eller to før åpningen 22. juni, sier hun.

Sønstabø sier at det ikke har vært vanskelig å få folk til å stille opp på kampanjen. I disse dager blir det tatt bilder og spilt inn reklamefilmer, men det er ikke spikret hvor mange bybaneambassadører det blir.

  • Trenger man noen reklamekampanje for å fortelle at Bybanen åpner?
  • Det kan du si. Men målet med kampanjen er ikke å få flest mulig til å reise med banen, men å vise hvordan passasjerene skal bruke den. Det er en del nytt å lære, for eksempel at det ikke er mulig å kjøpe billett om bord. De må forhåndskjøpes på automater, sier Sønstabø.

Hvor mye kampanjen vil koste, ønsker hun ikke å si. Men pengene kommer fra Skyss-budsjettet.

Frankert bybane

Bergen postkontor vil markere Bybanen på sin egen måte. Postkontoret har fått laget et eget bybanefrimerke.

-På åpningsdagen 22. juni kan frimerkesamlere få stemplet sitt eget bybanefrimerke. Vi regner med at det blir attraktivt for dem som samler på frimerker til spesielle anledninger, sier Per Arne Dale, leder for Bergen postkontor.

Opplaget er ikke bestemt ennå, men det blir trolig mellom 1000 og 1500. Merket koster 15 kroner, men har en verdi på 8,50. Først og fremst blir det et samleobjekt, ikke et frimerke til porto.

  • Vi fikk en henvendelse fra Posten, og syntes dette var en hyggelig måte å markere åpningen på. Det koster oss ingenting - utover de frimerkene vi eventuelt måtte kjøpe inn som suvenirer, sier informasjonsansvarlig Rune Jenssen i Bybanen.

Han har en ekstra god grunn til å kjøpe frimerket.

  • Det er jeg som har tatt bildet.