HANS K. MJELVA

Planene om 500 reklamefinansierte busskur, toaletter, bysykler og reklamemontere møter kompakt motstand i Bergens kulturliv.

SMS-aksjonen har sitt utspring blant billedkunstnere, og siden oppstarten 1. mai har en rekke av byens kunstnere sluttet seg til.

Musikk— og filmmiljøet

I går ettermiddag hadde nærmere 2700 skrevet under på oppropet «Stopp salget av bergenserne».

I tillegg til etablerte kulturpersonligheter som Frode Rasmussen og Gunnar Staalesen, er «bergensbølgen» representert ved folk som Karin Park, Eirik Glambek Bøe (Kings of Convenience), Petter Folkedal (Sgt. Petter), Fredrik Saroea (Datarock) og produsent Jørgen Træen.

Fra filmmiljøet står blant annet regissørene Gunnar Vikene («Himmelfall») og Pål Øie («Villmark») på listen.

— Jeg synes det er ille å gi fra seg den visuelle råderetten over store deler av sentrum, sier Gunnar Vikene, som mener erfaringene fra Oslo ikke gjør slik byreklame fristende.

— Det tar veldig mye plass. Jeg synes ikke vi fortjener det. Det vil ikke gjøre Bergen til et penere sted å være, sier han.

Lite og sårbart område

Heller ikke krimforfatter Gunnar Staalesen synes særlig om planene om gatereklame i Bergen.

— Jeg synes spesielt Bergen sentrum er et så lite og sårbart område at jeg heller foreslår at en tar vekk den visuelle forurensingen som er der nå enn å tilføre nye uttrykk. Spesielt når det, som her, er snakk om ren annonsering i stort format, sier Staalesen.

I tillegg til kulturfolket finner en på listen også universitetsprofessorer, realitystjerne Gaute Grøtta Grav fra «Farmen», programleder Guri Solberg (Absolutt Underholdning) og stortingspolitiker Audun Lysbakken.

Næringslivstopper er det færre av, men konsernleder Ole-Eirik Lerøy i Lerøy Seafood Group er med. Han ønsker imidlertid ikke å si noe om hvorfor.

Byrådet har ennå ikke tatt stilling til avtalen. Den skal endelig godkjennes av bystyret, trolig på møtet 30. mai eller 20. juni.