— Vi står i Alicante. Hundrevis av folk som har flydd direkte fra Bergen til Alicante med Norwegian. Ingen har fått bagasjen sin, sier Kjell Atle Brunborg i Alicante til bt.no.

Feil by og feil land

  • Ingen skjønner noen ting her. Mannskapet må jo ha merket at de ikke fikk bagasjen om bord i flyet, i det minste på vekten, sier Kjell Atle Brunborg.

Nå viser det seg at bagasjen er lastet på feil fly. Den bagasjen de har fått med seg til Alicante skulle til Roma, og den som har havnet i Spania skulle til Italia.

Oppgitt

  • Vi står i Roma uten bagasje. Her er stemningen oppgitt, sier Stian Horne i Roma til bt.no.

— Vi ventet først i tre kvarter ved bagasjebåndet. En halv time senere fant vi ut hva som har skjedd, sier Horne.

133 passasjerer var om bord Roma-flyet, mens det på flyet til Alicante var 155 passasjerer.

Uakseptabelt

Kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier det er handlingsselskapet som har gjort en tabbe.

— Det som har skjedd her er helt uakseptabelt. Det er handlingsselskapet vårt som har sendt bagasjen med feil fly. Slikt skal jo ikke skje, og vi kommer til å ta dette opp med vår underleverandør umiddelbart, sier Sandaker-Nielsen til bt.no.

Det er underleverandøren Norport Holding som har gjort tabben, ifølge Norwegian. Sandaker-Nielsen sier passasjerene først vil få bagasjen i morgen formiddag.

Får dekket noe

  • Avhengig av hvor lenge de må vente, kan passasjerene kjøpe de mest nødvendige tingene. Norwegian dekker 350 kroner til toalettsaker og de mest nødvendige tingene. I tillegg vil de få dekket 50 prosent av andre innkjøp de må gjøre. Vi ber passasjerene også kontakte sine forsikringsselskap, der de vil ha rettigheter, sier kommunikasjonsrådgiveren.

— Vi er nå i dialog med Norport, og har bedt om en forklaring fra dem. Denne saken vil vi følge grundig opp. En slik rutinesvikt kan vi ikke leve med.

Legger seg flat

— Dette er flaut. Det er bare for oss å legge oss helt flat, sier Jostein Jonassen, avdelingsleder passasjerservice i Norport Handling AS.

Han forteller at det rett og slett er en tabbe av de som laster bagasjen på fly.

— Det er en menneskelig svikt. Flyene sto rett ved siden av hverandre og så har stuerne lastet bagasjen på feil fly, sier Jonassen.

Jonassen sier at stuerene fikk beskjed av flykontoret til Norwegian om feilen.

Ordner opp

Bagasjen fra Alicante og Roma er nå på vei tilbake til Bergen.

— Vi skal klare å få ut bagasjen til Alicante i kveld via København. Bagasjen i Roma skal være på plass i morgen, sier han.

Jonassen sier at det står klar utkjøringspersonell både i Roma og Alicante som skal frakte bagasjen ut til passasjerene.

— Vi skjønner omfanget av dette og vi tar ikke lett på det. Men det skjer heldigvis ikke så ofte.

Norport Holding vil gå gjennom sine rutiner på mandag for å se hvordan dette kunne skje, slik at de unngår noe lignende i fremtiden.