SUN HEIDI SÆBØ

Det blåser friskt rundt Frode Sævold — kanskje Norges sinteste bileier. I går stilte han seg nok en gang opp utenfor bilforretningen Algaard i Åsane. Med plakatene blafrende i vinden, svarte han velvillig på spørsmål fra en håndfull journalister. Med seg hadde han også en bunke henvendelser fra andre misfornøyde bilkjøpere, som har tatt kontakt med ham etter avisoppslagene den siste tiden.

En ikke-sak blir til krig

— Han er bare ute etter å føre krig, og lure pressen, sier Anders Hybertsen, administrerende direktør i Algaard. Og han legger til:

— Vi har gitt ham et ekstremt, unormalt godt tilbud, sier Hybertsen, som mener at det ikke er mer de kan gjøre for å løse konflikten med Sævold.

Heller ikke i Mercedes-Benz Norge har de noen nye tilbud å komme med etter at de har sendt Sævold tre skriftlige henvendelser som ikke er blitt besvart.

— For oss er ikke dette en sak, sier informasjonssjef Hanne Werner Nilsson i Mercedes-Benz Norge. Hun forstår ikke helt hva denne striden dreier seg om.

«Svarer ikke på løgner»

— Hvorfor har du ikke svart på henvendelsene fra Mercedes-Benz Norge?

— Jeg svarer ikke på løgner, svarer Sævold, som føler seg lurt.

Ifølge Sævold hevder både bilforhandleren og Mercedes-Benz at de ikke kjente til problemene med Mercedes Vito-modellen.

— Det er også en ren bløff, hevder Sævold, som mener at bilen er en sikkerhetstrussel. Derfor fortsetter han kampen mot både bilforhandleren Algaard og bilkonsernet Mercedes.

Den enes kamp

Professor Sigurd Troye ved Norges Handelshøyskole utelukker ikke at en slik enmannskampanje mot et stort konsern som Mercedes-Benz kan være virkningsfullt.

— Markedets hukommelse er kort og ikke særlig detaljrikt, sier Troye.