Folk som reiser jevnlig mellom Halhjem og Sandvikvåg, er godt vant til ferger som ikke går. Årsaken er at de store gassfergene ofte må på verksted, og at det ikke finnes alternative ferger som settes inn.

Fra 1. januar kan mange av fergepassasjerenes sorger være slukket. Da settes nemlig splitter nye MS «Boknafjord» i rute på fergesambandet Arsvågen-Mortavika like nord for Stavanger. Det betyr hyppigere avganger i dette sambandet, samt mye mer stabilitet mellom Halhjem i Os og Sandvikvåg på Stord.

C-fergene skal gå

— Hvis en av fergene som går mellom Halhjem og Sandvikvåg er ute av drift, settes MS «Boknafjord» inn i dette sambandet i stedet. Dermed blir det slutt på at c-fergene ikke går, sier driftsleder Oscar Bergheim i Fjord1.

Cirka hver tredje avgang i ruten på hverdager er merket med c. Når én av de tre gassfergene er på verksted, droppes denne avgangen med dagens ordning.

— Den nye gassfergen er 10 cm lengre enn de vi har i dag, og er dermed verdens største. Den utnytter plassen bedre og har derfor plass til 240 personbiler, mot 212 i de gamle.

MS «Boknafjord» bruker betydelig mindre drivstoff enn sine forgjengere, og gir mindre utslipp. Den er designet i Førde og bygges i Sula, og både motor, trustere og propell er laget i Bergen. 14. desember blir det dåp i Ålesund før den setter kursen sørover.

Hyppigere avganger

To ferger går nå fast mellom Arsvågen og Mortavika. Fra nyttår øker dette til tre. I perioden 10.00-20.00 alle dager unntatt lørdag blir det da avgang hvert 20. minutt, mot hvert 30. minutt i dag.

Hvis noe uforutsett skjer med en av fergene mellom Halhjem og Sandvikvåg, skal MS «Boknafjord» være på plass i løpet av fire timer.

Egil Larsen gleder seg til å bli skipper på den nye gassdoningen.

— Det er veldig spennende. Dette blir en veldig kjekk båt med bedre fasiliteter for mannskapet. Det er ikke en masseproduksjon slik som forrige gang.

- Trafikken vil øke

Larsen følger nå innspurten på Fiskerstrand Verft, der skipet ligger fortøyd. Nå gjenstår en del innredningsarbeid før rederiet kan overta fergen for testing.

— De andre fergene som går mellom Arsvågen og Mortavika går bare i 17 knopp. Denne kan gå i 21 knopp, og er dermed egnet som avlastingsferge for Halhjem - Sandvikvåg.

Skipperen er ikke bekymret for at fergene skal bli halvtomme når kapasiteten økes i sør.

— Jeg tror vi vil merke en stor økning i biltrafikken. Når tilbudet forbedres, vil nok flere benytte seg av det.

Tror du fergerutene kan gjenvinne sin tillit med den nye gassfergen? Si din mening.

INNSPURT: Gassfergen ligger nå fortøyd ved Fiskerstrand Verft, der noen ukers arbeid gjenstår før rederiet kan overta.
EGIL LARSEN
10 CM: Det er knappe marginer som gjør MS «Boknafjord» til verdens største gassferge. Den har plass til 240 personbiler.